Handboek Nederlands als tweede taal in het volwassenenonderwijs
Het Handboek Nederlands als tweede taal in het volwassenenonderwijs is onmisbaar op de boekenplank van elke NT2-docent. Dit boek biedt een uitgebreid overzicht van wat er te weten is over taalonderwijs Nederlands aan anderstaligen, van taalverwerving tot didactiek, van inburgering tot toetsing en van alfabetisering tot woordenschat- en grammaticaonderwijs.
Dit handboek is ontwikkeld door universitaire experts in samenwerking met specialisten uit de praktijk. Wetenschappelijke achtergronden worden geïllustreerd met veel voorbeelden en cases. De opdrachten, evaluatievragen, geannoteerde verwijzingen en kaderteksten maken dit handboek een zeer toegankelijk en studeerbaar boek. De trefwoordenlijst en checklist leermiddelenbeoordeling zullen in de praktijk vaak van pas komen. Op de bijbehorende website is aanvullende en actuele informatie beschikbaar, zoals overzichten van leermiddelen en lesmateriaal, achtergronddocumenten en veel links.
In deze herziene druk is het meest recente onderzoek naar taaldidactiek en tweedetaalverwerving opgenomen. De voorbeelden en cases zijn aangepast naar aanleiding van praktijkervaringen en reacties van gebruikers op het boek. De didactiek van het handboek is aangescherpt en de informatie over wetten, regelingen en examens is geactualiseerd. Het Handboek Nederlands als tweede taal in het volwassenenonderwijs is geschreven voor (aankomende) NT2-docenten bij taalinstituten, schakeltrajecten in het hoger onderwijs, AZC's, ROC's, en ISK's.
Bart Bossers is docent Taalwetenschap aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Folkert Kuiken is bijzonder hoogleraar Nederlands als tweede taal aan de Universiteit van Amsterdam. Anne Vermeer is hoofddocent Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de Universiteit van Tilburg.
Auteur | | Bart Bossers |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Taal |