Praktijkonderzoek In De School
Veel leraren en leraren-in-opleiding voeren praktijkonderzoek uit in hun eigen schoolorganisatie. Het is de bedoeling dat zij op een systematische manier antwoorden zoeken op vragen die hun onderwijspraktijk oproept. Praktijkonderzoek in de school biedt hun een leidraad bij het voorbereiden en uitvoeren van dit praktijkonderzoek. Aan de hand van praktische voorbeelden en technieken vertalen de auteurs de basisprincipes van praktijkonderzoek naar het onderwijs. Dat doen zij vanuit een realistische visie op de waarde die het onderzoek kan hebben voor de school, de leraren en de leerlingen.
In twee inleidende hoofdstukken wordt een algemeen beeld geschetst van praktijkonderzoek en de toepassing ervan in het onderwijs. Daarna volgen zeven hoofdstukken waarin telkens een van de kernactiviteiten van praktijkonderzoek centraal staat: ori?nteren, richten, plannen, ontwerpen, verzamelen, analyseren en concluderen, en rapporteren en presenteren. Alle hoofdstukken worden afgesloten met oefeningen waarmee (aankomende) leraren hun onderzoeksvaardigheden kunnen trainen, individueel of in groepsverband.
Praktijkonderzoek in de school kan gebruikt worden als handleiding bij het doorlopen van een volledige onderzoekscyclus of kan geraadpleegd worden bij het uitvoeren van een bepaalde kernactiviteit. Het boek is geschikt voor praktijkonderzoek in zowel het primair en secundair onderwijs als in het middelbaar beroepsonderwijs.
Cyrilla van der Donk is docent onderwijskunde aan het Instituut voor Leraar en School van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Ze is als docent en onderzoeker betrokken bij de voorbereiding en begeleiding van studenten en leraren bij het doen van praktijkonderzoek.
Bas van Lanen is onderwijskundige en werkt als groepsleerkracht en adjunct-directeur op basisschool Sam-Sam in Oosterhout (Gelderland). Hiervoor was hij opleidingsdocent aan de pabo en onderzoeker voor het Lectoraat van de Faculteit Educatie van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
In twee inleidende hoofdstukken wordt een algemeen beeld geschetst van praktijkonderzoek en de toepassing ervan in het onderwijs. Daarna volgen zeven hoofdstukken waarin telkens een van de kernactiviteiten van praktijkonderzoek centraal staat: ori?nteren, richten, plannen, ontwerpen, verzamelen, analyseren en concluderen, en rapporteren en presenteren. Alle hoofdstukken worden afgesloten met oefeningen waarmee (aankomende) leraren hun onderzoeksvaardigheden kunnen trainen, individueel of in groepsverband.
Praktijkonderzoek in de school kan gebruikt worden als handleiding bij het doorlopen van een volledige onderzoekscyclus of kan geraadpleegd worden bij het uitvoeren van een bepaalde kernactiviteit. Het boek is geschikt voor praktijkonderzoek in zowel het primair en secundair onderwijs als in het middelbaar beroepsonderwijs.
Cyrilla van der Donk is docent onderwijskunde aan het Instituut voor Leraar en School van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Ze is als docent en onderzoeker betrokken bij de voorbereiding en begeleiding van studenten en leraren bij het doen van praktijkonderzoek.
Bas van Lanen is onderwijskundige en werkt als groepsleerkracht en adjunct-directeur op basisschool Sam-Sam in Oosterhout (Gelderland). Hiervoor was hij opleidingsdocent aan de pabo en onderzoeker voor het Lectoraat van de Faculteit Educatie van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Auteur | | Cyrilla van der Donk |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |