Basismodel Voor Methodisch Hulpverlenen In Het Maatschappelijk Werk
Basismodel voor methodisch hulpverlenen in het maatschappelijk werk
Binnen het maatschappelijk werk bestaat vandaag de dag een enorme diversiteit aan methodische benaderingen. Dit getuigt van een continue poging om flexibele en aangepaste antwoorden te vinden op telkens 'nieuwe' problemen en cli groepen. Maar dezelfde diversiteit kan ook tot onduidelijkheid en verwarring leiden. Elke methodische benadering kent haar eigen invalshoek, uitgangspunten, accenten en blinde vlekken.
Basismodel voor methodisch hulpverlenen in het maatschappelijk werk biedt studenten en werkers een manier om methodisch werken te analyseren en om na te gaan hoe zij als hulpverlener hun aanpak kunnen samenstellen uit onderdelen van verschillende methoden, afhankelijk van de specifieke problematiek en de cli . De bedoeling is om via deze 'eclectisch-integratieve benadering' het systematisch nadenken over de eigen werkwijze (of die van een ander) te bevorderen.
De auteur reikt als hulpmiddel hiervoor het basismodel aan, dat bestaat uit vier componenten van het methodisch hulpverlenen, namelijk de visie van de hulpverlener, de interactionele en de probleeminhoudelijke kant van hulpverlening, en de fasen in de hulpverlening. Ook komen actuele thema's aan de orde als het spanningsveld tussen eclectisch-integratief werken (maatwerk) en standaardisering, de onvrijwillige hulpverlening, de verschuiving in het maatschappelijk werkveld, en de persoonlijke dimensie van professionaliteit.
Op de bijbehorende website zijn verwerkingsopdrachten en casu iek te vinden om de theorie uit het boek in praktijk te brengen.
Het boek is bestemd voor studenten maatschappelijk werk (social work) in de laatste fase van hun opleiding, voor deelnemers aan vormen van postinitieel onderwijs en voor uitvoerend maatschappelijk werkers.
Ad Snellen is als docent verbonden geweest aan de opleiding Maatschappelijk Werk en Dienstverlening aan de Hogeschool Arnhem/Nijmegen.
Binnen het maatschappelijk werk bestaat vandaag de dag een enorme diversiteit aan methodische benaderingen. Dit getuigt van een continue poging om flexibele en aangepaste antwoorden te vinden op telkens 'nieuwe' problemen en cli groepen. Maar dezelfde diversiteit kan ook tot onduidelijkheid en verwarring leiden. Elke methodische benadering kent haar eigen invalshoek, uitgangspunten, accenten en blinde vlekken.
Basismodel voor methodisch hulpverlenen in het maatschappelijk werk biedt studenten en werkers een manier om methodisch werken te analyseren en om na te gaan hoe zij als hulpverlener hun aanpak kunnen samenstellen uit onderdelen van verschillende methoden, afhankelijk van de specifieke problematiek en de cli . De bedoeling is om via deze 'eclectisch-integratieve benadering' het systematisch nadenken over de eigen werkwijze (of die van een ander) te bevorderen.
De auteur reikt als hulpmiddel hiervoor het basismodel aan, dat bestaat uit vier componenten van het methodisch hulpverlenen, namelijk de visie van de hulpverlener, de interactionele en de probleeminhoudelijke kant van hulpverlening, en de fasen in de hulpverlening. Ook komen actuele thema's aan de orde als het spanningsveld tussen eclectisch-integratief werken (maatwerk) en standaardisering, de onvrijwillige hulpverlening, de verschuiving in het maatschappelijk werkveld, en de persoonlijke dimensie van professionaliteit.
Op de bijbehorende website zijn verwerkingsopdrachten en casu iek te vinden om de theorie uit het boek in praktijk te brengen.
Het boek is bestemd voor studenten maatschappelijk werk (social work) in de laatste fase van hun opleiding, voor deelnemers aan vormen van postinitieel onderwijs en voor uitvoerend maatschappelijk werkers.
Ad Snellen is als docent verbonden geweest aan de opleiding Maatschappelijk Werk en Dienstverlening aan de Hogeschool Arnhem/Nijmegen.
Auteur | | Ad Snellen |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Mens & Maatschappij |