Wie Bepaalt De Waarde Van Kunst
De internationale kunstmarkt heeft vanaf midden jaren negentig van de vorige eeuw een onstuimige groei doorgemaakt. Een sterk toegenomen welvaart, de internetrevolutie en de opkomst van televisieprogramma's over kunst en antiek, heeft deze van oudsher conservatieve bedrijfstak opgebroken: handelaren, veilinghuizen en kunstadviseurs passen hun strategie‘n aan. Willem L. Baars onthult deze veranderingen in soms verontrustende, maar vaker nog opzienbarende uiteenzettingen. Alle aspecten van de commerci‘le kunstwereld komen aan bod in Kunstmarkt of poppenkast? Als insider doorbreekt hij de omertˆ van een wereld die allergisch is voor pottenkijkers.
Hoe zit het met vervalsingen en wanneer is kunst een goede belegging?
De grammatica van de kunsthandel is in 15 jaar tijd ingrijpend veranderd. Een Francis Bacon mag dan wel 80 miljoen euro opbrengen op een veiling, maar dat zegt weinig over de artistieke en kunsthistorische waarde.
In een demystificeerde schrijfstijl wordt de infrastructuur van deze wereld onder de loep genomen. Welke misstanden bestaan er in het veilingwezen en de kunsthandel? Hoe kom je als consument aan de juiste informatie? Wie mag zich expert noemen?
Een rode draad in Kunstmarkt of poppenkast? is het geven van een kwaliteitsoordeel over kunst losgekoppeld van het prijskaartje. Speciale aandacht is er voor kunst uit de opkomende economie‘n China, Rusland en India. Op gefundeerde wijze wordt kunst onderworpen aan een streng maar rechtvaardig oordeel. Deze benaderingswijze maakt dit boek tevens geschikt als handleiding voor eenieder die in kunst belegt of wil gaan beleggen.
Hoe zit het met vervalsingen en wanneer is kunst een goede belegging?
De grammatica van de kunsthandel is in 15 jaar tijd ingrijpend veranderd. Een Francis Bacon mag dan wel 80 miljoen euro opbrengen op een veiling, maar dat zegt weinig over de artistieke en kunsthistorische waarde.
In een demystificeerde schrijfstijl wordt de infrastructuur van deze wereld onder de loep genomen. Welke misstanden bestaan er in het veilingwezen en de kunsthandel? Hoe kom je als consument aan de juiste informatie? Wie mag zich expert noemen?
Een rode draad in Kunstmarkt of poppenkast? is het geven van een kwaliteitsoordeel over kunst losgekoppeld van het prijskaartje. Speciale aandacht is er voor kunst uit de opkomende economie‘n China, Rusland en India. Op gefundeerde wijze wordt kunst onderworpen aan een streng maar rechtvaardig oordeel. Deze benaderingswijze maakt dit boek tevens geschikt als handleiding voor eenieder die in kunst belegt of wil gaan beleggen.
Auteur | | Willem L. Baars |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Kunst & Fotografie |