Grootste Kraak In Krantenland
De uitgever van dagbladen en boeken, PCM, heeft voor een commerci‘le uitgever een uitzonderlijke bedrijfsstructuur. De aandelen zijn in handen van stichtingen met een ide‘el doel. In de snel veranderende markt van dagbladen, boeken en elektronische media werd in 2004 echter plotseling de helft van de aandelen aan het Britse private equity fund Apax verkocht. Adviseur van de Centrale Ondernemingsraad, Arie van der Zwan, had daar ernstig voor gewaarschuwd, maar de PCM-top zag in Apax een unieke kans om 'eindelijk te investeren in nieuwe ontwikkelingen en de mogelijkheid om de basis van het bedrijf te verbreden'. De afloop is bekend. Van een beursgang van het bedrijf en het verbreden van de basis kwam niets terecht. In 2007 vertrok Apax weer; PCM in diepe schulden achterlatend en zelf 110 miljoen euro rijker.
De rol die Apax in de geschiedenis van de Nederlandse pers speelde verdient een gedegen onderzoek. In de discussies over de rol van durfinvesteerders in de Nederlandse economie wordt de periode Apax bij PCM terecht als afschrikwekkend voorbeeld genoemd.
De grootste kraak in krantenland geeft een verhalende reconstructie van het drama bij Nederlands belangrijkste mediabedrijf. Waarom verdwenen kranten als Het Parool en het halve AD en uitgeverijen als Prometheus en het zelfstandige Meulenhoff, bij PCM? Hoe begon de leegloop onder het personeel? En wie profiteerde er het meest van de 'kraak'? Welke rol speelden de met bonussen beloonde managers en waarom zwegen de vakbonden en personeelsvertegenwoordigers zo lang?
Voor dit boek voerden de auteurs gesprekken met hoofdrolspelers en deden zij uitgebreid bronnenonderzoek.
De rol die Apax in de geschiedenis van de Nederlandse pers speelde verdient een gedegen onderzoek. In de discussies over de rol van durfinvesteerders in de Nederlandse economie wordt de periode Apax bij PCM terecht als afschrikwekkend voorbeeld genoemd.
De grootste kraak in krantenland geeft een verhalende reconstructie van het drama bij Nederlands belangrijkste mediabedrijf. Waarom verdwenen kranten als Het Parool en het halve AD en uitgeverijen als Prometheus en het zelfstandige Meulenhoff, bij PCM? Hoe begon de leegloop onder het personeel? En wie profiteerde er het meest van de 'kraak'? Welke rol speelden de met bonussen beloonde managers en waarom zwegen de vakbonden en personeelsvertegenwoordigers zo lang?
Voor dit boek voerden de auteurs gesprekken met hoofdrolspelers en deden zij uitgebreid bronnenonderzoek.
Auteur | | K. Schaepman |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Biografieën & Waargebeurd |