
Filosofie voor een betere wereld
Wat is het goede leven? Hoe kan de maatschappij zo rechtvaardig mogelijk
ingericht worden? Hoe kan de mens in harmonie leven met de natuur? Zijn culturen
moreel gelijkwaardig? Wat is een duurzame en morele mens-dier-relatie? Filosofie
voor een betere wereld biedt een heldere morele visie die cultuurrelativisme, onderdrukking en uitbuiting bestrijdt. De wereld kan prettiger, rechtvaardiger, mooier, gelukkiger, gezonder, vrijer, diervriendelijker, welvarender, vreedzamer
en duurzamer georganiseerd worden.
Floris van den Berg weet hoe. Namelijk door een theorie die hij het universeel subjectivisme noemt. Universeel subjectivisme neemt als perspectief het individueel leed. Het is tijd voor actie. Er is veel leed op de wereld dat grotendeels gemakkelijk te voorkomen is. Elke dag sterven er mensen van
de honger, terwijl er genoeg voedsel is om de huidige wereldbevolking
te voeden. Elke dag sterven mensen door gebrek aan medicijnen, terwijl die medicijnen gemakkelijk hadden kunnen worden verstrekt. Een groot probleem is de toekomst: wij ruïneren de aarde op ongekend grote schaal en de limiet
van de draagkracht van de aarde zal spoedig bereikt zijn. Onze levensstijl zal daarom drastisch moeten veranderen. De wereld zal er na het lezen van dit boek anders uitzien.
Floris van den Berg (1973)is filosoof, directeur van de seculier humanistische denktank Center for Inquiry Low Countries, bestuurslid van vrijdenkersvereniging De Vrije Gedachte en hij is betrokken bij de verlichtingshumanisten en hun Virtuele Museum voor Kwetsende Kunst. Hij schrijft
over secularisme, humanisme, dierethiek, milieufilosofie, mensenrechten en onderwijs. Hij publiceerde de roman Geleefde brieven en het pamflet Hoe komen we van religie af?
ingericht worden? Hoe kan de mens in harmonie leven met de natuur? Zijn culturen
moreel gelijkwaardig? Wat is een duurzame en morele mens-dier-relatie? Filosofie
voor een betere wereld biedt een heldere morele visie die cultuurrelativisme, onderdrukking en uitbuiting bestrijdt. De wereld kan prettiger, rechtvaardiger, mooier, gelukkiger, gezonder, vrijer, diervriendelijker, welvarender, vreedzamer
en duurzamer georganiseerd worden.
Floris van den Berg weet hoe. Namelijk door een theorie die hij het universeel subjectivisme noemt. Universeel subjectivisme neemt als perspectief het individueel leed. Het is tijd voor actie. Er is veel leed op de wereld dat grotendeels gemakkelijk te voorkomen is. Elke dag sterven er mensen van
de honger, terwijl er genoeg voedsel is om de huidige wereldbevolking
te voeden. Elke dag sterven mensen door gebrek aan medicijnen, terwijl die medicijnen gemakkelijk hadden kunnen worden verstrekt. Een groot probleem is de toekomst: wij ruïneren de aarde op ongekend grote schaal en de limiet
van de draagkracht van de aarde zal spoedig bereikt zijn. Onze levensstijl zal daarom drastisch moeten veranderen. De wereld zal er na het lezen van dit boek anders uitzien.
Floris van den Berg (1973)is filosoof, directeur van de seculier humanistische denktank Center for Inquiry Low Countries, bestuurslid van vrijdenkersvereniging De Vrije Gedachte en hij is betrokken bij de verlichtingshumanisten en hun Virtuele Museum voor Kwetsende Kunst. Hij schrijft
over secularisme, humanisme, dierethiek, milieufilosofie, mensenrechten en onderwijs. Hij publiceerde de roman Geleefde brieven en het pamflet Hoe komen we van religie af?
Auteur | | Floris van den Berg |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Religie, Spiritualiteit & Filosofie |