Kijk niet zo, konijntje
Oscar Van Beuseghem, de ellendige held uit het gecensureerde N***e Dozen, is terug!
De verwaande, betweterige fascist Oscar Van Beuseghem verblijft, na een leven vol haat en geweld, in de halfopen vleugel van de psychiatrische kliniek Sint-Jan Van Genade, waar hij solt met zijn begeleidsters en hij de buitenwereld ongenadig onder vuur neemt _ met bijzondere aandacht voor vrouwen, ouderlingen, homofielen, lesbiennes en andershuidigen. Hij is smoorverliefd op de bijna 17-jarige Fanta, zijn pleegdochter in Zuid-Soedan die hij spoedig hoopt te ontmoeten en die hem werd opgedrongen door de bandiet Serge Van Houffelen. Maar dan krijgt Oscar kanker, wat zijn arrogantie ernstig op de proef stelt.
Oscar Van Beuseghem speelde eerder al een hoofdrol in Natte dozen (2013), de tweede roman van Marnix Peeters. Kijk niet zo, konijntje (2016) is een volledig op zichzelf staande roman, die evenwel vergelijkbare lachsalvo's zal opwekken. Oscar Van Beuseghem houdt de boze 21ste-eeuwse westerse mens een weerzinwekkende maar uiterst vrolijke spiegel voor.
'Natte dozen was schokkend, geestig, en maakte korte metten met alle taboes. Kijk niet zo, konijntje is nog beter, geloof mij!' Goedele Liekens
Over De dag dat we Andy zijn arm afzaagden:
'Een arm afzagen kunnen we allemaal. Maar 'm eraf schrijven! Verfilmen. Onmiddellijk.' Jan Mulder
Over Natte dozen:
'Formidabel grappig.' Philippe Geubels
'Peeters haalt meer heilige huisjes onderuit dan Brusselmans en Houellebecq in hun hele oeuvre.' De Tijd
'Schitterend neergezet, met een benijdenswaardige taalvastheid en een indrukwekkende stuurmanskunst.' Humo
Over De tenondergang en de ongelooflijke wederopstanding van Eddy Vangelis:
'Na de boeken van Herman Brusselmans en van P.F. Thomése is het godzijdank tijd om in een nieuw, door morsige marginalen en bedompte geilheid verschrompeld universum te duiken.' Nieuwe Revu
'De ongezien vaart waarmee de vuilbekkerij op de lezer afsuist, als een klodder sperma naar een ''openstaande muil'', maakt één ding glashelder: Peeters is here to stay.' De Standaard der Letteren
Marnix Peeters begon als muzieksamensteller bij Studio Brussel, maar ontdekte al snel dat hij vooral een mens van letters is. Hij vestigde zijn naam als rockjournalist bij Humo en Oor. Nadien was hij jarenlang de topinterviewer van Het Laatste Nieuws en De Morgen. Vanaf een berg in de Oostkantons, de ideale voedingsbodem voor zijn zwartkomische verbeelding, stuurde hij in 2012 zijn debuutroman De dag dat we Andy zijn arm afzaagden de wereld in. Daarna volgden Natte dozen (2013), De tenondergang en de ongelooflijke wederopstanding van Eddy Vangelis (2014), en Niemand hield van Billie Vuist (2015).
De verwaande, betweterige fascist Oscar Van Beuseghem verblijft, na een leven vol haat en geweld, in de halfopen vleugel van de psychiatrische kliniek Sint-Jan Van Genade, waar hij solt met zijn begeleidsters en hij de buitenwereld ongenadig onder vuur neemt _ met bijzondere aandacht voor vrouwen, ouderlingen, homofielen, lesbiennes en andershuidigen. Hij is smoorverliefd op de bijna 17-jarige Fanta, zijn pleegdochter in Zuid-Soedan die hij spoedig hoopt te ontmoeten en die hem werd opgedrongen door de bandiet Serge Van Houffelen. Maar dan krijgt Oscar kanker, wat zijn arrogantie ernstig op de proef stelt.
Oscar Van Beuseghem speelde eerder al een hoofdrol in Natte dozen (2013), de tweede roman van Marnix Peeters. Kijk niet zo, konijntje (2016) is een volledig op zichzelf staande roman, die evenwel vergelijkbare lachsalvo's zal opwekken. Oscar Van Beuseghem houdt de boze 21ste-eeuwse westerse mens een weerzinwekkende maar uiterst vrolijke spiegel voor.
'Natte dozen was schokkend, geestig, en maakte korte metten met alle taboes. Kijk niet zo, konijntje is nog beter, geloof mij!' Goedele Liekens
Over De dag dat we Andy zijn arm afzaagden:
'Een arm afzagen kunnen we allemaal. Maar 'm eraf schrijven! Verfilmen. Onmiddellijk.' Jan Mulder
Over Natte dozen:
'Formidabel grappig.' Philippe Geubels
'Peeters haalt meer heilige huisjes onderuit dan Brusselmans en Houellebecq in hun hele oeuvre.' De Tijd
'Schitterend neergezet, met een benijdenswaardige taalvastheid en een indrukwekkende stuurmanskunst.' Humo
Over De tenondergang en de ongelooflijke wederopstanding van Eddy Vangelis:
'Na de boeken van Herman Brusselmans en van P.F. Thomése is het godzijdank tijd om in een nieuw, door morsige marginalen en bedompte geilheid verschrompeld universum te duiken.' Nieuwe Revu
'De ongezien vaart waarmee de vuilbekkerij op de lezer afsuist, als een klodder sperma naar een ''openstaande muil'', maakt één ding glashelder: Peeters is here to stay.' De Standaard der Letteren
Marnix Peeters begon als muzieksamensteller bij Studio Brussel, maar ontdekte al snel dat hij vooral een mens van letters is. Hij vestigde zijn naam als rockjournalist bij Humo en Oor. Nadien was hij jarenlang de topinterviewer van Het Laatste Nieuws en De Morgen. Vanaf een berg in de Oostkantons, de ideale voedingsbodem voor zijn zwartkomische verbeelding, stuurde hij in 2012 zijn debuutroman De dag dat we Andy zijn arm afzaagden de wereld in. Daarna volgden Natte dozen (2013), De tenondergang en de ongelooflijke wederopstanding van Eddy Vangelis (2014), en Niemand hield van Billie Vuist (2015).
Auteur | | Marnix Peeters |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Literatuur & Romans |