Cahiers Seksuele Psychologie & Seksuologie 8 - Ouders en de relationele en seksuele vorming op school
Tot waar reikt de taak van leerkrachten om te onderwijzen en vanaf waar of op welke vlakken zijn ze ook opvoeders? En hoe zit dat bij de ouders: zij voeden op, maar vanaf waar hebben ze ook een onderwijsfunctie? Ouders en leerkrachten hebben met andere woorden verschillende, maar ook verwante verantwoordelijkheden bij de vorming van kinderen.
Dit boek vraagt zich af hoe leerkrachten en ouders, in hun respectieve onderwijs- en opvoedingsfunctie, zich samen kunnen inzetten bij de vorming van kinderen, meer bepaald bij de relationele en seksuele vorming. Het gaat daarbij vooral om de vraag hoe relationele en seksuele vorming herdacht kan worden op een manier dat ouders in ruime mate kunnen participeren aan de vorming van hun kinderen op dat vlak in de school.
Maatschappelijke veranderingen hebben er voor gezorgd dat opvoeden een gedeelde verantwoordelijkheid is van burgers, instellingen en overheden. De uitdaging is het Afrikaanse gezegde It takes a village to raise a child een modern kleedje te geven. In een schoolcontext betekent dit onder andere dat ouderbetrokkenheid erg belangrijk is. Op de basisschool 'Ten Dorpe' in Mortsel is het pakket voor relationele en seksuele vorming herdacht en herzien met expliciete betrokkenheid van ouders. Deze uitgave rapporteert over dit project.
Over de auteurs:
Sofie Dieltjens is master in de familiale en seksuologische wetenschappen en bachelor in gezinswetenschappen. Zij is halftijds werkzaam als klinisch seksuoloog in een zelfstandige praktijk in Lier, halftijds op het Centrum voor Leerlingenbegeleiding GO!CLB in Lier en ze werkt mee in de groepspraktijk De Braam in Heist-op-den- Berg.
Patrick Meurs doceert aan het Departement Psychologie van de KU Leuven en aan het Hoger Instituut voor Gezinswetenschappen van HU Brussel.
Auteur | | Sofie Dieltjens |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |