Zelfverwonding bij jongeren
Over het boek:
Uit recent Europees onderzoek blijkt dat het aantal jongeren dat zichzelf verwondt, toeneemt. Ook scholen en andere organisaties hebben bijgevolg meer en meer te maken met het fenomeen. Voor leerkrachten en leerlingenbegeleiders is het niet gemakkelijk om hiermee om te gaan. Ouders en vrienden weten zich meestal ook geen raad en voelen zich onmachtig wanneer ze geconfronteerd worden met een jongere die zichzelf verwondt.
De eerste opvang en blijvende steun door direct betrokkenen blijkt van groot belang te zijn in het hulpverleningsproces. Als zij beschikken over de juiste informatie en praktische handvatten hebben, die gebaseerd zijn op een oplossingsgericht model, kunnen ouders, school en vrienden van onschatbare waarde zijn voor deze jongeren. Zo hebben zij onder meer behoefte aan ondersteuning om te kunnen reageren op de zogenaamde 'krasepidemies'. Een school kan rond dit thema een efficiƫnte, preventieve taak vervullen.
Over de auteur(s):
Nadine Callens, maatschappelijk assistente, is verbonden aan het VCLB - Vrij Centrum voor Leerlingbegeleiding in Oostende en aan de Provinciale Vormingscel WestVlaanderen. Als zelfstandig nascholer, gevestigd in De Haan, geeft ze ook trainingen in oplossingsgerichte gespreksvoering en voordrachten rond diverse psychosociale thema's.
Uit recent Europees onderzoek blijkt dat het aantal jongeren dat zichzelf verwondt, toeneemt. Ook scholen en andere organisaties hebben bijgevolg meer en meer te maken met het fenomeen. Voor leerkrachten en leerlingenbegeleiders is het niet gemakkelijk om hiermee om te gaan. Ouders en vrienden weten zich meestal ook geen raad en voelen zich onmachtig wanneer ze geconfronteerd worden met een jongere die zichzelf verwondt.
De eerste opvang en blijvende steun door direct betrokkenen blijkt van groot belang te zijn in het hulpverleningsproces. Als zij beschikken over de juiste informatie en praktische handvatten hebben, die gebaseerd zijn op een oplossingsgericht model, kunnen ouders, school en vrienden van onschatbare waarde zijn voor deze jongeren. Zo hebben zij onder meer behoefte aan ondersteuning om te kunnen reageren op de zogenaamde 'krasepidemies'. Een school kan rond dit thema een efficiƫnte, preventieve taak vervullen.
Over de auteur(s):
Nadine Callens, maatschappelijk assistente, is verbonden aan het VCLB - Vrij Centrum voor Leerlingbegeleiding in Oostende en aan de Provinciale Vormingscel WestVlaanderen. Als zelfstandig nascholer, gevestigd in De Haan, geeft ze ook trainingen in oplossingsgerichte gespreksvoering en voordrachten rond diverse psychosociale thema's.
Auteur | | Nadine Callens |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Persoonlijke ontwikkeling & Mindfulness |