Beter leren denken

Beter leren denken

Over het boek:
Het denken kan worden verbeterd door de denkvaardigheden te trainen. Maar is dat voldoende?
Via wetenschappelijke inzichten argumenteert dit boek dat het denken wordt verbeterd via het metacognitief denken. Metacognitief denken betekent kennis verwerven over de wijze waarop het denken wordt ingezet en gebruikt en deze kennis is essentieel in het verwerven van denkexpertise. Het verbeteren van het denken is in dit boek uitgewerkt als een lijn die loopt van het leren gebruiken van de denkvaardigheden tot en met het metacognitief denken.
De reden voor het schrijven van deze tekst is dat, alhoewel vanuit de maatschappij en de wetenschap het belang van het goed kunnen denken wordt betoogd, er weinig expliciete aandacht is voor het bevorderen van het denken via het metacognitief denken, met name in het onderwijs. Het doel van deze tekst is dan ook om in te gaan op de wijze waarop het denken kan worden bevorderd door de onderdelen van het denken toe te lichten. Hoe kan het denken worden verbeterd? Het oefenen van de denkvaardigheden met behulp van denkopdrachten is een eerste vereiste, maar het denken zal pas sterk verbeteren wanneer daarbij het metacognitief denken wordt aangesproken. Aan de hand van vele denkopdrachten wordt niet alleen het betoog ondersteund en de lezer uitgenodigd tot denken, maar wordt ook een lastig onderwerp als het denken zichtbaar gemaakt.
Over de auteur(s):
Joke van Velzen is gastonderzoeker bij het onderzoeksinstituut van de lerarenopleiding (ILO) van de Universiteit van Amsterdam.

Auteur | Joke van Velzen
Taal | Nederlands
Type | Paperback
Categorie | Onderwijs & Didactiek

bol logo

Kijk verder

Boekomslag voor ISBN: 9789082904208
Boekomslag voor ISBN: 9789491740732
Boekomslag voor ISBN: 9789000363490
Boekomslag voor ISBN: 9789047702160
Boekomslag voor ISBN: 9789075240610
Boekomslag voor ISBN: 9789046907887


Boekn ©