Anders denken

Anders denken

Dit boek richt zich tot iedereen die actieve burgers van de 21ste eeuw wil klaarstomen. Het bespreekt Filosofisch Onderzoek, een krachtige leermethode die het zelfvertrouwen en de spreekvaardigheid van kinderen gevoelig kan verbeteren, met ook een positief effect op andere schoolactiviteiten en op interacties in de buitenwereld. De lezer krijgt een overzicht van de oprichting van een ‘Community of Philosophical Inquiry’ (CoPI) in de kleuterklas, de lagere en de middelbare school, het buurthuis en daarbuiten. Ook worden heel wat tips en praktische ideeën aangereikt voor het welslagen van zo’n CoPI. Aan de hand van voorbeelden - gaande van vijfjarigen over ondermaats presterende tieners tot zelfs bejaarden - wordt aangetoond hoe deelnemers aan CoPI-sessies beter leren redeneren, kritisch en creatief leren denken en intellectuele eerlijkheid en moed leren tonen. Met hoofdstukken over de theorie en de ontwikkeling van Filosofisch Onderzoek, de oprichting van een onderzoeksgroep en het gebruik van een CoPI bij verschillende leeftijdsgroepen is dit boek essentiële lectuur voor lesgevers, professionals en maatschappelijk werkers.

Catherine C. McCall is verbonden aan de universiteit van Strathclyde in Schotland en is voorzitter van Stichting SOPHIA, de Europese stichting ter bevordering van het filosoferen met kinderen, en een lid van het Raadgevend Comité voor ICPIC - International Council for Philosophical Inquiry with Children.


Auteur | Catherine C. Mccall
Taal | Nederlands
Type | Onbekende bindwijze
Categorie | Religie, Spiritualiteit & Filosofie

bol logo

Kijk verder

Boekomslag voor ISBN: 9789000350513
Boekomslag voor ISBN: 9789055991129
Boekomslag voor ISBN: 9789463895217
Boekomslag voor ISBN: 9789492247513
Boekomslag voor ISBN: 9789048825868


Boekn ©