Inspirerende docenten
Over het boek:
Als mensen gevraagd wordt naar invloedrijke personen in hun levens- of loopbaanontwikkeling, noemen ze vaak een docent. Dit loopt uiteen van docenten die een concrete interesse weten aan te wakkeren tot docenten die meer algemeen een nieuwe kijk op de wereld bieden. Het zijn de docenten die een blijvende betekenis achterlaten voor het zelfvertrouwen, voor een bepaalde manier van denken of doen in leven en werk. Meer dan ooit zijn inspirerende docenten van belang. Waarom is hun onderwijs inspirerend? Wat zijn hun kwaliteiten en drijfveren? Hoe hebben ze zich ontwikkeld tot inspirerend docent?
De auteur heeft voorbeelden van inspirerend docentschap in het hoger beroepsonderwijs opgediept en in tien verhalen vastgelegd. Het boek bevat een uitwerking van vele themas die deel uitmaken van inspirerend docentschap, zoals: een vraagbehoefte bij studenten oproepen, hoge eisen stellen, leren van fouten en een open leerklimaat creëren. Per thema wordt duidelijk hoe gedrag en beweegredenen van verschillende docenten zich tot elkaar verhouden. De lezer krijgt inzicht in de manier waarop hun gedrag en attitude een bijzondere betekenis krijgen voor studenten.
De kwaliteiten van inspirerende docenten in het hoger beroepsonderwijs komen zo aan het licht. Het boek biedt andere docenten de mogelijkheid op zichzelf te reflecteren en op hun manier van lesgeven en de beweegredenen daarvoor. Het kan tevens een bijdrage leveren aan het gesprek op hogescholen over de kwaliteit van het onderwijs en de professionele ruimte. De docenten tonen hoe ze gestimuleerd maar ook beperkt worden door factoren in hun omgeving. In het boek laten zij zien hoe zij hun ruimte benutten om inspirerend en geïnspireerd te zijn en blijven.
Het boek vormt de neerslag van onderzoek in het hoger beroepsonderwijs en is primair bedoeld voor docenten en opleidingsmanagers. Een vertaalslag naar de praktijk van de hogere niveaus in het middelbaar beroepsonderwijs is evenwel goed mogelijk. Daarnaast zal het boek zijn weg vinden naar professionaliseringstrajecten voor docenten.
Over de auteur(s):
Edith Roefs werkt als docent, supervisor en coördinator bij de School of Management & Law van de Christelijke Hogeschool Windesheim in Zwolle. Daarnaast is zij als lid van de kenniskring verbonden aan het lectoraat Pedagogische kwaliteit van het onderwijs.
Als mensen gevraagd wordt naar invloedrijke personen in hun levens- of loopbaanontwikkeling, noemen ze vaak een docent. Dit loopt uiteen van docenten die een concrete interesse weten aan te wakkeren tot docenten die meer algemeen een nieuwe kijk op de wereld bieden. Het zijn de docenten die een blijvende betekenis achterlaten voor het zelfvertrouwen, voor een bepaalde manier van denken of doen in leven en werk. Meer dan ooit zijn inspirerende docenten van belang. Waarom is hun onderwijs inspirerend? Wat zijn hun kwaliteiten en drijfveren? Hoe hebben ze zich ontwikkeld tot inspirerend docent?
De auteur heeft voorbeelden van inspirerend docentschap in het hoger beroepsonderwijs opgediept en in tien verhalen vastgelegd. Het boek bevat een uitwerking van vele themas die deel uitmaken van inspirerend docentschap, zoals: een vraagbehoefte bij studenten oproepen, hoge eisen stellen, leren van fouten en een open leerklimaat creëren. Per thema wordt duidelijk hoe gedrag en beweegredenen van verschillende docenten zich tot elkaar verhouden. De lezer krijgt inzicht in de manier waarop hun gedrag en attitude een bijzondere betekenis krijgen voor studenten.
De kwaliteiten van inspirerende docenten in het hoger beroepsonderwijs komen zo aan het licht. Het boek biedt andere docenten de mogelijkheid op zichzelf te reflecteren en op hun manier van lesgeven en de beweegredenen daarvoor. Het kan tevens een bijdrage leveren aan het gesprek op hogescholen over de kwaliteit van het onderwijs en de professionele ruimte. De docenten tonen hoe ze gestimuleerd maar ook beperkt worden door factoren in hun omgeving. In het boek laten zij zien hoe zij hun ruimte benutten om inspirerend en geïnspireerd te zijn en blijven.
Het boek vormt de neerslag van onderzoek in het hoger beroepsonderwijs en is primair bedoeld voor docenten en opleidingsmanagers. Een vertaalslag naar de praktijk van de hogere niveaus in het middelbaar beroepsonderwijs is evenwel goed mogelijk. Daarnaast zal het boek zijn weg vinden naar professionaliseringstrajecten voor docenten.
Over de auteur(s):
Edith Roefs werkt als docent, supervisor en coördinator bij de School of Management & Law van de Christelijke Hogeschool Windesheim in Zwolle. Daarnaast is zij als lid van de kenniskring verbonden aan het lectoraat Pedagogische kwaliteit van het onderwijs.
Auteur | | Edith Roefs |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |