Inclusief onderwijs in de praktijk

Inclusief onderwijs in de praktijk

Het begrip inclusie heeft in onderwijskringen al heel wat stof doen opwaaien. Dit boek wil dit heikele onderwerp van de ideologische discussie tillen naar het beantwoorden van de hoe-vraag. Het is gebaseerd op het onderzoek Inclusief onderwijs in Vlaanderen over kritische processen voor ‘goede inclusiepraktijk’. Eerst wordt een definitie en een kader geschetst waarin inclusief onderwijs kan worden gesitueerd. Hierbij worden een aantal aandachtspunten meegegeven ten behoeve van docenten die dit materiaal in een opleiding willen gebruiken. Daarna volgen negen hoofdstukken waarin telkens een kritische factor wordt uitgewerkt en geïllustreerd vanuit een casus in het kleuter, lager, en secundair onderwijs.

Hieruit blijkt dat de doembeelden die over inclusie de ronde doen, echt geen werkelijkheid hoeven te zijn. Aan het einde van elk hoofdstuk zetten een aantal reflectievragen aan tot een analyse van het eigen kijken en handelen en tot het zoeken van mogelijkheden binnen concrete en unieke klassituaties.

Wie zich in de praktijk van inclusief onderwijs wil verdiepen, vindt in dit boek de nodige informatie.

Kathleen Mortier en Elisabeth De Schauwer zijn assistent bij de Vakgroep Orthopedagogiek van de Universiteit Gent. Inge Van de Putte is onderzoeker aan de Hogeschool Gent. Geert Van Hove doceert aan deze vakgroep en is er verantwoordelijk voor het vakgebied Participatie en Inclusieve Opvoeding.

Auteur | Kathleen Mortier
Taal | Nederlands
Type | Paperback
Categorie | Onderwijs & Didactiek

bol logo

Kijk verder

Boekomslag voor ISBN: 9789044125443
Boekomslag voor ISBN: 9789464147049
Boekomslag voor ISBN: 9789463173667
Boekomslag voor ISBN: 9789044122763
Boekomslag voor ISBN: 9789401445863
Boekomslag voor ISBN: 9789463714440


Boekn ©