Zwart op wit

Zwart op wit

Allochtone jongeren vinden minder vaak én minder snel werk dan autochtone
jongeren en dreigen daardoor meer in de langdurige werkloosheid terecht te komen.
Ook de functies waarin allochtone schoolverlaters hun beroepsloopbaan
starten zijn kwalitatief minder gunstig dan deze van autochtonen. Ze hebben in
hun eerste baan minder vaak een vast contract, hun werk is minder uitdagend,
kent minder variatie en mogelijkheden om zich uit te leven, ze beschikken over
minder autonomie en ze werken vaker in slechte arbeidsomstandigheden. Een
minder gunstige arbeidsmarktpositie beperkt niet alleen de levenskansen en de
sociale integratie van de huidige generaties allochtone jongeren, het hypothekeert
ook de kansen van hun kinderen.
Hoe komt het dat werkgevers de openstaande vacatures niet kunnen of willen
opvullen met allochtone jongeren? Waarom vinden allochtonen minder vlot de
weg naar een stabiele baan?
Dit boek brengt de arbeidsmarktintrede van allochtone jongeren in kaart en
gaat na in welke mate de beroepspositie beïnvloed wordt door toegeschreven
(etnische en sociale achtergrond en geslacht) en verworven kenmerken (onderwijsniveau
en onderwijsresultaat). Dit gebeurt door allochtone en autochtone
jongeren systematisch met elkaar te vergelijken op basis van een grootschalige
peiling bij 9.000 Vlaamse jongeren die uitgevoerd werd door de interuniversitaire
onderzoeksgroep SONAR – Studiegroep van ONderwijs naar ARbeidsmarkt.
Dit onderzoek sluit aan bij het eerder verschenen onderzoek Wit krijt schrijft
beter: Schoolloopbanen van allochtone jongeren in beeld. Daarin bleek de problematische
achterstand van allochtonen in het Vlaamse onderwijs. In dit boek wordt
nagegaan in welke mate die onderwijsachterstand de directe oorzaak is voor de
achterstand van allochtonen op de arbeidsmarkt. Of zijn er andere factoren die
de kansen van allochtonen beïnvloeden?


De auteurs van dit boek zijn verbonden aan de onderzoeksgroep TOR van de
Vrije Universiteit Brussel en lid van de interuniversitaire onderzoeksgroep
SONAR die de overgang van school naar werk bestudeert. Ignace Glorieux
is gewoon hoogleraar sociologie. Zijn voornaamste onderzoeksdomeinen zijn
tijdsbesteding en tijdsordening, de transitie van school naar werk en cultuurparticipatie.
Ilse Laurijssen bereidt een proefschrift voor over de verschillen in
de vroege arbeidsloopbanen van mannen en vrouwen. Yolis Van Dorsselaer
doet onderzoek naar de overgang van school naar werk.

Auteur | Ignace Glorieux
Taal | Nederlands
Type | Paperback
Categorie | Mens & Maatschappij

bol logo

Kijk verder

Boekomslag voor ISBN: 9789044124538
Boekomslag voor ISBN: 9789087044145
Boekomslag voor ISBN: 9789020950465
Boekomslag voor ISBN: 9789401405577
Boekomslag voor ISBN: 9789038219387
Boekomslag voor ISBN: 9789046902837


Boekn ©