Bouwen Aan Een Opleiding Als Platform
Verbetering van onderwijs voor kwetsbare leerlingen in speciaal en regulier onderwijs ligt vooral in handen van de leraar. Als professional in onderwijs is het voor hem of haar mogelijk om onderwijs en onderzoek met elkaar te verweven. Dan pas kan er kennis geconstrueerd worden die geworteld is in de beroepspraktijk.
De kern van dit boek bestaat uit zes rapportages van onderzoek dat verricht is door kenniskringleden van het lectoraat Interactieve professionaliteit en vormen van interactieve kennisontwikkeling in de speciale onderwijszorg van Fontys OSO.
De onderzoeksrapportages vormen met de Proloog en de Epiloog een boeiend verslag van een proces dat gericht is op onderwijsver betering. Het is een uitdagend boek dat ontstaan is in de herkenbare context van ieders onderwijspraktijk.
Als geaccrediteerd opleidingsinstituut voor Master Special Educational Needs is het Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg van Fontys Hogescholen als geen ander aangewezen om met haar studenten in de context van de praktijk te werken aan verbetering van de speciale onderwijszorg.
Dit gebeurt in dialoog met alle betrokkenen. Het is een voortdurend proces van interactie tussen toepassen en ontwikkelen, tussen academische kennis en professionele kennis, tussen individuele en collectieve kennis, tussen kennis op technologisch, empirisch en ideologisch gebied en ten slotte tussen inhoudelijke kennis en methodologische kennis.
Dit boek is een uitnodiging aan professionals in onderwijs om een steentje bij te dragen. Maar vooral ook personen, die herkenning vinden in de ambitie dat er een ‘nieuwe generatie onderwijsgevenden’ moet opstaan, zijn welkom op dit platform van onderwijsontwikkeling.
Uit de inhoud:
Proloog: Interactieve professionaliteit en interactieve kennisontwikkeling
Hoofdstuk 1: Bouwen aan professionele identiteit
Hoofdstuk 2: Leiderschap van leraren
Hoofdstuk 3: Onderzoek binnen een schoolcultuur
Hoofdstuk 4: De stem van leerlingen
Hoofdstuk 5: Critical friends
Hoofdstuk 6: De begeleiding van actieonderzoek
Epiloog: Een terugblik op ons bouwproces
De kern van dit boek bestaat uit zes rapportages van onderzoek dat verricht is door kenniskringleden van het lectoraat Interactieve professionaliteit en vormen van interactieve kennisontwikkeling in de speciale onderwijszorg van Fontys OSO.
De onderzoeksrapportages vormen met de Proloog en de Epiloog een boeiend verslag van een proces dat gericht is op onderwijsver betering. Het is een uitdagend boek dat ontstaan is in de herkenbare context van ieders onderwijspraktijk.
Als geaccrediteerd opleidingsinstituut voor Master Special Educational Needs is het Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg van Fontys Hogescholen als geen ander aangewezen om met haar studenten in de context van de praktijk te werken aan verbetering van de speciale onderwijszorg.
Dit gebeurt in dialoog met alle betrokkenen. Het is een voortdurend proces van interactie tussen toepassen en ontwikkelen, tussen academische kennis en professionele kennis, tussen individuele en collectieve kennis, tussen kennis op technologisch, empirisch en ideologisch gebied en ten slotte tussen inhoudelijke kennis en methodologische kennis.
Dit boek is een uitnodiging aan professionals in onderwijs om een steentje bij te dragen. Maar vooral ook personen, die herkenning vinden in de ambitie dat er een ‘nieuwe generatie onderwijsgevenden’ moet opstaan, zijn welkom op dit platform van onderwijsontwikkeling.
Uit de inhoud:
Proloog: Interactieve professionaliteit en interactieve kennisontwikkeling
Hoofdstuk 1: Bouwen aan professionele identiteit
Hoofdstuk 2: Leiderschap van leraren
Hoofdstuk 3: Onderzoek binnen een schoolcultuur
Hoofdstuk 4: De stem van leerlingen
Hoofdstuk 5: Critical friends
Hoofdstuk 6: De begeleiding van actieonderzoek
Epiloog: Een terugblik op ons bouwproces
Auteur | | H. Huijgevoort (Red.) |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |