De canon
De kennis van de vaderlandse geschiedenis is gebrekkig bij de Nederlanders, zo blijkt uit
een groots opgezette peiling. Ruim duizend mensen maakten voor het onderzoek een test,
gebaseerd op de historische canon voor het basisonderwijs. Slechts 17 procent van de ondervraagden
wisten dat Nederland pas in de 19e eeuw een koninkrijk werd en ongeveer de helft
kon niet vertellen welke eeuw bekend staat als de Gouden Eeuw.
Waar schort het bij uw kennis of waar zou u meer over willen weten? Een item uitkiezen
hoeft eigenlijk niet, want de regering liet een speciale canoncommissie een lijst van 50 onderwerpen
vastleggen waarvan elke Nederlander op de hoogte moet zijn: van de hunebedden
over Koning Willem I tot de Gasbel. De Nederlandse historische en culturele canon zag
het licht.
Met dit boek loopt de lezer moeiteloos en met plezier door het rijke Nederlandse heden en
verleden. Over elk onderwerp wordt verteld wat er over te weten valt. Bovendien is het boek
rijk geïllustreerd.
Maar deze Canon is meer dan zomaar een onderwerpenlijst. De regering heeft het zelf over
vensters op de geschiedenis. Door deze vensters kijken hoeft geen opdracht te zijn, maar is
een mooie kans om alles weer in zijn groter geheel te zien. Wie zijn verleden kent, begrijpt
immers meer van het heden met al zijn eigenaardigheden. Bovendien schept het een band
tussen mensen. Een gezamenlijke taal, een gezamenlijke geschiedenis en een door iedereen
erkend gezag zijn de drie elementen die van een groep mensen een volk of een natie maken.
Voor wie in Nederland geboren is, mag de kennis van het verleden tot verplichte kost worden
verklaard. Maar ook voor nieuwkomers is het op de hoogte zijn van de achtergronden
van de culturele gemeenschap waar zij binnentreden, van groot belang, evenals het leren
van de taal.
Bovendien wordt deze canon ook opgenomen in de kerndoelen van het primair (bovenbouw)
en het voortgezet onderwijs (onderbouw). Dat betekent dat alle leerlingen van acht
tot veertien jaar zich kennis moeten verwerven van de vijftig vensters.
1. Hunebedden, ca 3000 voor Christus: Vroege landbouwers
2. De Romeinse Limes, 47 ca 400: Op de grens van de Romeinse Wereld
3. Willibrord, 658 739: Verbreiding van het christendom
4. Karel de Grote, 742 814: Keizer van het avondland
5. Hebban olla vogala, ca. 1100: Het Nederlands op schrift
6. Floris V, 1254- 1296: Een Hollandse graaf en ontevreden edelen
7. De Hanze, 1356 ca 1450: Handelssteden in de Lage Landen
8. Erasmus, 1466? 1536: Een internationaal humanist
9. Karel V, 1500 1558: De Nederlanden als bestuurlijke eenheid
10. De Beeldenstorm, 1566: Godsdienststrijd
11. Willem van Oranje, 1533 1584: Van rebelse edelman tot vader des vaderlands
12. De Republiek, 1588 1795: Een staatkundig unicum
13. De Verenigde Oostindische Compagnie, 1602 1799: Overzeese expansie
14. De Beemster, 1612: Nederland en het water
15. De Grachtengordel, 1613 1662: Stadsuitbreidingen in de zeventiende eeuw
16. Hugo de Groot, 1583 1645: Pionier van het moderne volkenrecht
17. De Statenbijbel, 1637: Het boek der boeken
18. Rembrandt, 1606? 1669: De grote schilders
19. De Atlas Major van Blaeu, 1662: De wereld in kaart
20. Michiel de Ruyter, 1607 1676: Zeehelden en de brede armslag van de Republiek
21. Christiaan Huygens, 1629 1695: Wetenschap in de Gouden Eeuw
22. Spinoza, 1632 1677: Op zoek naar de waarheid
23. Slavernij, ca. 1637 1863: Mensenhandel en gedwongen arbeid in de Nieuwe Wereld
24. Buitenhuizen, 17e en 18e eeuw: Rijk wonen buiten de stad
25. Eise Eisinga, 1744 1826: De Verlichting in Nederland
26. De Patriotten, 1780 1795: Crisis in de Republiek
27. Napoleon Bonaparte, 1769 -1821: De Franse tijd
28. Koning Willem I, 1772 1843: Het Koninkrijk van Nederland en België
29. De Eerste Spoorlijn, 1839: De versnelling
30. De Grondwet, 1848: De belangrijkste wet van een staat
31. Max Havelaar, 1860: Aanklacht tegen wantoestanden in Indië
32. Verzet tegen kinderarbeid, 19e eeuw: De werkplaats uit,de school in
33. Vincent van Gogh, 1835 1890: De moderne kunstenaar
34. Aletta Jacobs, 1854 1929: Vrouwenemancipatie
35. De Eerste Wereldoorlog, 1914 1918: Oorlog en neutraliteit
36. De Stijl, 1917 - 1931 Revolutie in vormgeving
37. De Crisisjaren 1929 1940: Samenleving in depressie
38. De Tweede Wereldoorlog, 1940 1945: Bezetting en bevrijding
39. Anne Frank, 1929 1945: Jodenvervolging
40. Indonesië,1945 1949: Een kolonie vecht zich vrij
41. Willem Drees, 1886 1988: De verzorgingsstaat
42. De Watersnood, 1 februari 1953: De dreiging van het water
43. De Televisie, vanaf 1948: Doorbraak van een massamedium
44. Haven van Rotterdam, vanaf ca. 1880: Poort naar de wereld
45. Annie M.G. Schmidt, 1911 1996: Tegendraads in een burgerlijk land
46. Suriname en de Nederlandse Antillen, vanaf 1945: De kolonisatie van de West
47. Srebrenica, 1995: De dilemmas van vredeshandhaving
48. Veelkleurig Nederland, vanaf 1945: De multiculturele maatschappij
49. De Gasbel. 1959 2030?: Een eindige schat
50. Europa, vanaf 1945: Nederlanders en Europeanen
Theo Koops doceert Maatschappijleer aan de Lerarenopleiding van Hogeschool INHOLLAND
in Amsterdam.
Jan Willem Bultje was achtereenvolgens leerkracht, uitgever voor
Teleac/NOT en Open Universiteit, programmamaker voor radio en tv en auteur van non-fictie boeken voor jeugd en volwassenen.
Henk Frijters doceert Geschiedenis en Filosofie
aan het Emmaüscollege in Rotterdam.
een groots opgezette peiling. Ruim duizend mensen maakten voor het onderzoek een test,
gebaseerd op de historische canon voor het basisonderwijs. Slechts 17 procent van de ondervraagden
wisten dat Nederland pas in de 19e eeuw een koninkrijk werd en ongeveer de helft
kon niet vertellen welke eeuw bekend staat als de Gouden Eeuw.
Waar schort het bij uw kennis of waar zou u meer over willen weten? Een item uitkiezen
hoeft eigenlijk niet, want de regering liet een speciale canoncommissie een lijst van 50 onderwerpen
vastleggen waarvan elke Nederlander op de hoogte moet zijn: van de hunebedden
over Koning Willem I tot de Gasbel. De Nederlandse historische en culturele canon zag
het licht.
Met dit boek loopt de lezer moeiteloos en met plezier door het rijke Nederlandse heden en
verleden. Over elk onderwerp wordt verteld wat er over te weten valt. Bovendien is het boek
rijk geïllustreerd.
Maar deze Canon is meer dan zomaar een onderwerpenlijst. De regering heeft het zelf over
vensters op de geschiedenis. Door deze vensters kijken hoeft geen opdracht te zijn, maar is
een mooie kans om alles weer in zijn groter geheel te zien. Wie zijn verleden kent, begrijpt
immers meer van het heden met al zijn eigenaardigheden. Bovendien schept het een band
tussen mensen. Een gezamenlijke taal, een gezamenlijke geschiedenis en een door iedereen
erkend gezag zijn de drie elementen die van een groep mensen een volk of een natie maken.
Voor wie in Nederland geboren is, mag de kennis van het verleden tot verplichte kost worden
verklaard. Maar ook voor nieuwkomers is het op de hoogte zijn van de achtergronden
van de culturele gemeenschap waar zij binnentreden, van groot belang, evenals het leren
van de taal.
Bovendien wordt deze canon ook opgenomen in de kerndoelen van het primair (bovenbouw)
en het voortgezet onderwijs (onderbouw). Dat betekent dat alle leerlingen van acht
tot veertien jaar zich kennis moeten verwerven van de vijftig vensters.
1. Hunebedden, ca 3000 voor Christus: Vroege landbouwers
2. De Romeinse Limes, 47 ca 400: Op de grens van de Romeinse Wereld
3. Willibrord, 658 739: Verbreiding van het christendom
4. Karel de Grote, 742 814: Keizer van het avondland
5. Hebban olla vogala, ca. 1100: Het Nederlands op schrift
6. Floris V, 1254- 1296: Een Hollandse graaf en ontevreden edelen
7. De Hanze, 1356 ca 1450: Handelssteden in de Lage Landen
8. Erasmus, 1466? 1536: Een internationaal humanist
9. Karel V, 1500 1558: De Nederlanden als bestuurlijke eenheid
10. De Beeldenstorm, 1566: Godsdienststrijd
11. Willem van Oranje, 1533 1584: Van rebelse edelman tot vader des vaderlands
12. De Republiek, 1588 1795: Een staatkundig unicum
13. De Verenigde Oostindische Compagnie, 1602 1799: Overzeese expansie
14. De Beemster, 1612: Nederland en het water
15. De Grachtengordel, 1613 1662: Stadsuitbreidingen in de zeventiende eeuw
16. Hugo de Groot, 1583 1645: Pionier van het moderne volkenrecht
17. De Statenbijbel, 1637: Het boek der boeken
18. Rembrandt, 1606? 1669: De grote schilders
19. De Atlas Major van Blaeu, 1662: De wereld in kaart
20. Michiel de Ruyter, 1607 1676: Zeehelden en de brede armslag van de Republiek
21. Christiaan Huygens, 1629 1695: Wetenschap in de Gouden Eeuw
22. Spinoza, 1632 1677: Op zoek naar de waarheid
23. Slavernij, ca. 1637 1863: Mensenhandel en gedwongen arbeid in de Nieuwe Wereld
24. Buitenhuizen, 17e en 18e eeuw: Rijk wonen buiten de stad
25. Eise Eisinga, 1744 1826: De Verlichting in Nederland
26. De Patriotten, 1780 1795: Crisis in de Republiek
27. Napoleon Bonaparte, 1769 -1821: De Franse tijd
28. Koning Willem I, 1772 1843: Het Koninkrijk van Nederland en België
29. De Eerste Spoorlijn, 1839: De versnelling
30. De Grondwet, 1848: De belangrijkste wet van een staat
31. Max Havelaar, 1860: Aanklacht tegen wantoestanden in Indië
32. Verzet tegen kinderarbeid, 19e eeuw: De werkplaats uit,de school in
33. Vincent van Gogh, 1835 1890: De moderne kunstenaar
34. Aletta Jacobs, 1854 1929: Vrouwenemancipatie
35. De Eerste Wereldoorlog, 1914 1918: Oorlog en neutraliteit
36. De Stijl, 1917 - 1931 Revolutie in vormgeving
37. De Crisisjaren 1929 1940: Samenleving in depressie
38. De Tweede Wereldoorlog, 1940 1945: Bezetting en bevrijding
39. Anne Frank, 1929 1945: Jodenvervolging
40. Indonesië,1945 1949: Een kolonie vecht zich vrij
41. Willem Drees, 1886 1988: De verzorgingsstaat
42. De Watersnood, 1 februari 1953: De dreiging van het water
43. De Televisie, vanaf 1948: Doorbraak van een massamedium
44. Haven van Rotterdam, vanaf ca. 1880: Poort naar de wereld
45. Annie M.G. Schmidt, 1911 1996: Tegendraads in een burgerlijk land
46. Suriname en de Nederlandse Antillen, vanaf 1945: De kolonisatie van de West
47. Srebrenica, 1995: De dilemmas van vredeshandhaving
48. Veelkleurig Nederland, vanaf 1945: De multiculturele maatschappij
49. De Gasbel. 1959 2030?: Een eindige schat
50. Europa, vanaf 1945: Nederlanders en Europeanen
Theo Koops doceert Maatschappijleer aan de Lerarenopleiding van Hogeschool INHOLLAND
in Amsterdam.
Jan Willem Bultje was achtereenvolgens leerkracht, uitgever voor
Teleac/NOT en Open Universiteit, programmamaker voor radio en tv en auteur van non-fictie boeken voor jeugd en volwassenen.
Henk Frijters doceert Geschiedenis en Filosofie
aan het Emmaüscollege in Rotterdam.
Auteur | | Th. Koops |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Mens & Maatschappij |