Diversiteit op de pabo

Diversiteit op de pabo

Mannelijke studenten zijn al jaren een minderheidsgroep op de pedagogische academie basisonderwijs (pabo) en een relatief groot deel van hen verlaat de opleiding ongediplomeerd. Een gevolg hiervan is dat er steeds minder mannelijke leerkrachten in het primair onderwijs werken en dat vrouwen getalsmatig domineren. Deze verschuiving, meestal aangeduid als de feminisering van het (primair) onderwijs, lijkt zich in de hele westerse wereld te voltrekken. Waarom mannelijke studenten minder of later dan vrouwelijke studenten de eindstreep op de pabo halen is nog nauwelijks onderzocht. Dit boek start met de vraag of er op de pabo zelf processen plaatsvinden die er aan bijdragen dat de studieresultaten van mannelijke studenten slechter zijn dan die van vrouwelijke studenten.

De feminisering van het primair onderwijs heeft naast wetenschappelijke ook politieke en maatschappelijke belangstelling en wordt in de samenleving doorgaans als een ongewenste ontwikkeling gezien.

Uit de inhoud:
Probleemschets - Theoretische verklaringen voor seksespecifieke Studieresultaten - Typering en opzet van het onderzoek – Studentfactoren – Curriculumperceptie – Studieresultaten - Studentfactoren, curriculumperceptie en studieresultaten in samenhang - Samenvatting, conclusies en discussie - Literatuur

Over de auteur(s):
Gerda Geerdink is hoofddocent aan Pabo Arnhem van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Zij zet ook een onderzoekslijn op binnen het hoger beroepsonderwijs en onderzoekt wat geschikte leertrajecten zijn voor de verschillende Pabo-studenten.

Auteur | G.M.T. Geerdink
Taal | Nederlands
Type | Onbekende bindwijze
Categorie | Onderwijs & Didactiek

bol logo

Kijk verder

Boekomslag voor ISBN: 9789006952599
Boekomslag voor ISBN: 9789001866259
Boekomslag voor ISBN: 9789001817251
Boekomslag voor ISBN: 9789491444685
Boekomslag voor ISBN: 9789044125443
Boekomslag voor ISBN: 9789006951486


Boekn ©