Denk aan je mensen
Denk aan je mensen
De praktijk van de dagelijkse gang van zaken op scholen is erg weerbarstig. Door de onderwijsgeschiedenis heen zijn er voortdurend initiatieven geweest tot vernieuwing, maar vrijwel altijd hebben enthousiasme en scepsis scherp tegenover elkaar gestaan. Hoe komt dit? Leraren bouwen aan een persoonlijk systeem van kennis, vaardigheden en houdingen. Bij voorstellen voor verandering ontstaan er confrontaties tussen dit persoonlijk systeem en de voorstellen, wat vaak leidt tot polarisatie en verdeeldheid. Dit is ernstig, want in vele gevallen zorgt dit voor onzekerheid, onmacht, angst, frustratie, zelftwijfel en gevoelens van isolement.
Dit is echter te vermijden door een bijzonder leiderschap teontwikkelen. De grootste valkuil voor een manager is macht, de grootste uitdaging is oog hebben voor je medewerkers, In dit opzicht werd al veel historisch leergeld betaald. De auteurs geven vanuit een theoretische invalshoek en met praktijkvoorbeelden inzichten en manieren om deze weerbarstigheid te lijf te gaan.
Dolf van den Berg is hoogleraar aan TiasNimbas -Business School, Tilburg University in association with Eindhoven University of Technology. Hij is emeritus hoogleraar onderwijsinnovatie/ verandermanagement aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. De mede-auteurs zijn verbonden aan OMO - Ons Middelbaar Onderwijs.
De praktijk van de dagelijkse gang van zaken op scholen is erg weerbarstig. Door de onderwijsgeschiedenis heen zijn er voortdurend initiatieven geweest tot vernieuwing, maar vrijwel altijd hebben enthousiasme en scepsis scherp tegenover elkaar gestaan. Hoe komt dit? Leraren bouwen aan een persoonlijk systeem van kennis, vaardigheden en houdingen. Bij voorstellen voor verandering ontstaan er confrontaties tussen dit persoonlijk systeem en de voorstellen, wat vaak leidt tot polarisatie en verdeeldheid. Dit is ernstig, want in vele gevallen zorgt dit voor onzekerheid, onmacht, angst, frustratie, zelftwijfel en gevoelens van isolement.
Dit is echter te vermijden door een bijzonder leiderschap teontwikkelen. De grootste valkuil voor een manager is macht, de grootste uitdaging is oog hebben voor je medewerkers, In dit opzicht werd al veel historisch leergeld betaald. De auteurs geven vanuit een theoretische invalshoek en met praktijkvoorbeelden inzichten en manieren om deze weerbarstigheid te lijf te gaan.
Dolf van den Berg is hoogleraar aan TiasNimbas -Business School, Tilburg University in association with Eindhoven University of Technology. Hij is emeritus hoogleraar onderwijsinnovatie/ verandermanagement aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. De mede-auteurs zijn verbonden aan OMO - Ons Middelbaar Onderwijs.
Auteur | | D. van den Berg |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |