Pedagogiek Van Zingeving
In dit boek komt de verschuiving van onderwijzen naar leren aan de orde. Welke opvattingen over vrijheid passen in het actief en zelfstandig Ieren? Welke zijn de heersende mentale onderwijsmodellen en welke bijdrage leveren deze denkbeelden aan het Ieren en begeleiden in het studiehuis? Kennis is taal in beelden gevat. Mensen denken in beelden. Maar hoe werken symbolen in een leeromgeving? Van leerlingen wordt gevraagd zich bewust een beeld te vormen van hun eigen Ieren denken en handelen, en daarbij hun leerprestaties zelf in te schatten. Waarom is dat nodig? De school wordt opgevat als een interactieve leeromgeving. De leerlingen ontwikkelen zich tot actieve deelnemers. Wat is de bijdrage van verschillende didactiekmodellen aan de interactieve communicatie in de lespraktijk? Aan de hand van een ontwerpschema voor presenteren worden verkenningen van leerthema's door groepjes leerlingen in de klassengroep besproken. Vervolgens wordt een creatief leerpro' ces van brainstorming in gang gezet, gericht op heldere vraagstellingen en adequate oplossingen. Leerlingen krijgen op school te maken met een veelheid van vakken, die elk een eigen kenniswereld vertegenwoordigen. Hoe wordt gedacht over de samenhang tussen deze kenniswerelden? Hoe kunnen leerlingen met die verscheidenheid van soorten kennis Ieren omgaan? Verder brengt dit boek het Ieren als ontwikkeling van relaties in de concrete lespraktijk binnen een rijke leeromgeving in beeld en behandelt het zelfstandig worden met de wereld als studiehuis.
Auteur | | Jaap G. Schaap |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | |