Slapende honden? Wakker maken!
De tienjarige David is vanaf zijn geboorte getuige geweest van huiselijk geweld en zelf ook mishandeld door zijn vader. Op school kan David zich slecht concentreren. Hij heeft leerproblemen, is snel geïrriteerd en kan agressieve woede-uitbarstingen hebben. Hij slaapt slecht en heeft nachtmerries. David wil niet praten over wat hij heeft meegemaakt. Hij ontkent dat hij er last van heeft. Omdat David er zo duidelijk niet over wil praten, kun je in de verleiding komen om het verleden te laten rusten en geen slapende honden wakker te maken. Slapende honden zijn echter niet zo ongevaarlijk als ze eruitzien. Onderzoek wijst namelijk uit dat onbehandelde trauma’s op latere leeftijd ernstige lichamelijke en geestelijke gevolgen kunnen hebben. Slapende honden? Wakker maken! beschrijft in de eerste plaats de praktijk. In deze derde editie zijn veel veranderingen en verbeteringen in de structuur doorgevoerd aan de hand van nieuwe kennis, feedback en praktijkervaringen. Met behulp van negentien vragen en diverse casussen wordt helder gemaakt wat de mogelijke redenen zijn voor een kind om niet over zijn of haar trauma’s te willen (of kunnen) praten. Bovendien zijn er talrijke interventies beschreven om zulke barrières op te ruimen. Dit boek is bij uitstek geschikt voor een brede doelgroep, zoals psychologen, (psycho)therapeuten, systeemtherapeuten, maatschappelijk werkers, groepsleiding en pleegzorgwerkers, maar ook gezinshuisouders en (pleeg)ouders. Ten slotte biedt dit boek de ggz en de jeugdhulpverlening een kader om beter te gaan samenwerken, wat goed past in deze tijd, en de jeugdbescherming context bij het nemen van beslissingen rondom omgang, thuisplaatsing en behandeling. Arianne Struik – ontwikkelingspsycholoog/systeemtherapeut – heeft de Slapende Honden-methode ontwikkeld om vroegkinderlijk, chronisch getraumatiseerde kinderen te helpen hun barrières te overwinnen, zodat ze hun traumatische herinneringen kunnen verwerken en integreren. ‘Met deze methode kunnen zelfs beginnende therapeuten systematisch en effectief kinderen ondersteunen bij traumaverwerking.’ Renée Potgieter Marks – therapeut ‘Deze methode vertaalt ingewikkelde theorie in eenvoudige praktijk en geeft duidelijke richtijnen om deze zeer complexe problematiek te kunnen behandelen.’ Dirk Vandenberghe – kinder- en jeugdpsychiater www.pearson.com/nl www.pearson.com/be
Auteur | | Arianne Struik |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Geneeskunde & Verpleging |