Ethiek in ICT en techniek
Technologie verandert de manier waarop we werken, ons sociale leven, onze vrijetijdsbesteding en de hoeveelheid informatie die overheden en bedrijven over ons hebben. Sommige gevolgen hiervan kun je onmiddellijk ervaren, andere gevolgen worden pas na langere tijd zichtbaar. Door opkomende technologieën en de enorme impact hiervan op organisaties en het gewone leven, wordt ethiek steeds belangrijker in de techniek. Ethiek in ICT en techniek is een boek dat inzichten en handvatten biedt om hiermee om te gaan. Ethiek in ICT en techniek is verdeeld in twee delen. Na een inleidend hoofdstuk zal het eerste deel de ethische principes behandelen. Hierbij komen onder andere de gevolgenethiek, de deugdethiek, relativisme en absolutisme aan bod. Ook worden methoden en stappen voor ethische analyse uitgelegd. De principes en de theoretische basis worden uitgelegd met persona's, persoonlijke verhalen en voorbeelden. Belangrijke onderwerpen die aan bod komen zijn bijvoorbeeld privacy, camera's, big data en duurzaamheid. Het tweede deel van het boek gaat over visie en beleidsontwikkeling en duikt dieper in de wereld van ethiek. Daarnaast gaan we ook meer in op de vraag hoe bedrijven en individuen dan omgaan met ethische vraagstukken. Het boek is daardoor zowel geschikt om de basis te leren als om de verdieping te zoeken. Jessica Rijnboutt heeft 19 jaar ervaring als docent op technische HBO-opleidingen, voornamelijk als docent onderzoek en ethiek. Marcel Heerink is docent, onderzoeker en auteur, gespecialiseerd in de psychologische en sociologische aspecten van AI en robotica, en heeft gewerkt voor meerdere universiteiten en hogescholen in binnen- en buitenland. Pim Kruijt is filosoof, ethisch adviseur en als docent verbonden aan verschillende hogescholen. In MyLab hebben studenten en docenten de vrije beschikking over een uitgebreide hoeveelheid ondersteunend materiaal: • Interactieve eText • Toets • Handige weblinks • Begrippentrainer
Auteur | | Jessica Rijnboutt |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |