Relatiemedia
Het relatiemedium of sponsored magazine, zoals het ook wel wordt genoemd, is in ons land sterk ontwikkeld. Vrijwel alle grote bedrijven, organisaties en instellingen hebben een of meer tijdschriften en maken gebruik van elektronische nieuwsbrieven. Met deze vorm van 'branded content' informeren ze hun klanten, aandeelhouders of medewerkers en proberen ze hun doelgroep beter te binden.
Kritische opdrachtgevers werken bij de totstandkoming van deze media veelal samen met journalistieke bedrijven. Van deze bedrijven wordt een goed inzicht verlangd in de commerci le belangen van de opdrachtgever. Ze behoren veel kennis van marketingcommunicatie te hebben. Een helder journalistiek inzicht en de kunst om een goed evenwicht te vinden tussen de belangen van lezer en opdrachtgever is dan gewenst. Dit boek is daarbij voor zowel opdrachtgever als uitgever en zijn team een praktisch hulpmiddel. Het wil aan de verdere professionalisering van het vak van het ontwikkelen en maken van relatiemedia een bijdrage leveren.
Tientallen professionals hebben aan deze uitgave een bijdrage geleverd, waarmee dit boek veel deskundigheid uit de branche bundelt. Hoewel veel kennis over het vak nog geen media- of bladenmaker maakt, is het uiterst aangenaam als de mediamakers over
veel vakkennis beschikken en de opdrachtgever demakers van relatiemedia met de juiste kennis in vuur en vlam kunnen zetten.
Sak van den Boom (1949) heeft sinds 1980 aan de wieg van meer dan honderd tijdschriften voor bedrijven gestaan. Hij nam in 2004 afscheid als grondlegger en directeur van vdBJ/Communicatie Groep om zich te vestigen als zelfstandig adviseur.
Met steun van veel collega's realiseerde hij dit eerste handboek over relatiemedia.
'In de wereld van de wegzappende en doorbladerende media-consument is 'branded content' h t tovermiddel. Maar wees voorzichtig: bij teveel of verkeerd gebruik is het middel zo uitgewerkt.' Leon Bouwman, hoofdredacteur Adformatie
'Een relatiemedium is een serieus onderdeel van het communicatievak en als zodanig niet meer weg te denken. Het is goed dat de vele kennis over dit bijzondere fenomeen nu op papier staat.' Dick Boer, directievoorzitter Albert Heijn
Auteur | | Sak van den Boom |
Taal | | Nederlands |
Type | | Hardcover |
Categorie | | Mens & Maatschappij |