Homeopathie & menselijke evolutie
Het ontstaan van dit boek gaat terug tot lessen die ik zo’n 18 jaar geleden, en vermoedelijk vele malen daarvoor, ontving. De leer is zo oud als de mensheid en ik maak er dan ook geen persoonlijke aanspraak op. Hij is aangepast aan de behoeften van tegenwoordig en van deze generatie.
In het begin van de jaren ’70 ontmoette ik dr. Thomas Maughan, die werkte als homeopaat en een kleine lesgroep had in Zuid-Londen die hij de beginselen bij bracht van een aantal onderwerpen, waaronder homeopathie. Ik bezocht elke medische les, en sloeg vrijwel geen enkele van de andere lessen over, en schreef alles op wat hij zei. Ik kwam in de bevoorrechte positie te verkeren veel tijd te kunnen doorbrengen met Thomas en werd door hem diepgaand onderricht, terwijl ik hem met de hoge snelheid die hij met alle geweld wilde rond reed in een auto. Na elk ritje zette ik op papier wat hij had gezegd. Wat ik vergat is verwaaid met de wind.
Homeopathie was destijds nagenoeg onbekend in Engeland. Degenen die de homeopathie uitoefenden hielden zich op de achtergrond, met als achterban een kleine groep patiënten en aanhangers. Homeopathie was in een diepe sluimer verzonken die ongeveer twee generaties zou duren. Veel mensen waren in de ban geraakt van verhalen van wondergeneesmiddelen, antibiotica, vaccins en andere propaganda door de reguliere geneeskunde en de farmaceutische bedrijven die gigantische winsten behaalden door verkeerde informatie er in te hameren. Voordien, in de vorige eeuw en aan het begin van de huidige eeuw, werd homeopathie op vrij grote schaal toegepast. De tijd voor een wederopleving leek aangebroken.
Bij de dood van Thomas, in 1976, werd de fakkel der kennis overgedragen aan anderen. Een aantal collega’s uit de groep van Thomas, waaronder ik, kwam samen met een soortgelijke groep uit Noord-Londen, wat resulteerde in de oprichting van de Society of Homoeopaths, met een ledental van nog geen twaalf. Kort hierna startten Robert Davidson en ik het Londen College of Homoeopathy, de eerste school in zijn soort, met een eerste jaar van 30 studenten.
De opzet van dit boek is dat de denkbeelden erin de homeopaat en de geïnteresseerde lezer een groter inzicht verschaffen in het ware potentieel van homeopathie als hulpmiddel bij het genezen van ziekte, de totstandbrenging van gezondheid en als instrument van de menselijke evolutie door tijd en ruimte naar onze uiteindelijke bestemming. U wordt niet geacht het geschrevene voetstoots aan te nemen, zonder de proef op de som te nemen, want dat zou een te passieve houding met zich meebrengen. Anderzijds hoop ik dat u de inhoud niet zonder ampele overdenking terzijde zult schuiven. We raken maar al te gemakkelijk verstrikt in eigen vooroordelen en verwerpen iets nieuws omdat het niet in het huidige gedachtenpatroon past.
ledere vooruitstrevende homeopaat wil ik met klem verzoeken nota te nemen van de ideeën, ze te laten inwerken en te relateren aan wat tot dusverre aan kennis is vergaard. Trek geen overhaaste conclusies, oordeel niet, maar ken de gedachten die bij u opkomen een plaatsje toe in uw geest. Met dat er genoeg informatie is verzameld, kan dan een nieuw denkbeeld worden geboren.
“Steek uw handen uit, neem het idee en houdt het vast totdat de vruchten van uw inspanningen
rijkheid van kennis en begrip voortbrengen,
zodat u zult groeien door kennis.”
De doorgewinterde homeopaat weet dat homeopathie werkt. Elke dag ziet hij de resultaten in zijn praktijk. Hij heeft geen behoefte aan vermeend wetenschappelijke “bewijsvoering”, sceptisch verricht door degenen die gediend zijn met een negatieve uitkomst. Zoals altijd wordt kennis verkregen uit deelname aan het grote schouwspel van het leven zelf, want een betere leermeester is er niet. Het leven is een leerproces en de metamorfose van groei. Ware kennis wordt niet opgedaan in laboratoria of door experimenten van een wetenschap die aan de zijlijn toekijkt, maar door wie het spel speelt op het speelveld.
Vaak wordt door geïnteresseerden in New Age-psychologie voorbijge. gaan aan het welzijn en de algemene gesteldheid van het fysieke lichaam, Toch is het fysieke voertuig de tempel van een inwonend geesteswezen en als fysieke behuizing een nauwkeurige afspiegeling van z'n bewoner, In het stoffelijk lichaam aangetroffen ziekten vertellen ons veel over het individu. Geen enkel hoog geesteswezen zal als voertuig zo'n grofstoffe. lijke en aan ziekte onderhevige vorm kiezen als het geen expressie zou toestaan, Het is daarom van groot belang het instrument dat de geest verkozen heeft te genezen en te zuiveren, zodat beide als eenheid kunnen functioneren. pf
Het leven is een spiegel. Wij projecteren op de buitenwereld wat we pr zijn, en de wereld kaatst het naar ons terug. De structuur van ons bestaan so — ons werk, de partners die we hebben, de auto die we besturen en de kleys ding die we dragen — is een uitdrukking van ons innerlijke wezen dat zich he manifesteert in de buitenwereld. Op zijn beurt weerspiegelt de buitenweak reld onze hoedanigheden, en spiegelt het fysieke lichaam z’n gesteldheid an terug naar de hogere voertuigen, zo bijdragend tot ons welbevinden of in ziekelijke afwijkingen van doel en expressie in het leven roepend.
Indien vruchteloze speculatie en intellectuele tijdverkwisting onze bee° stemming waren, zouden wij geestelijke wezens zonder lichaam zijn. Het we fysieke voertuig is evenwel bestemd voor stoffelijke activiteit en het is op mm dit gebied dat wij leren en groeien. Tot op die hoogte is het fysieke li" chaam van enig belang, hoewel het uiteindelijk geen enkel gewicht in de È schaal legt. Daar waar het stoffelijk lichaam ouder wordt en sterft op het N punt dat wij de dood noemen, zetten wij onze reis voort naar het volgende stadium van onze ontwikkeling.
Een dergelijke leerstelling zal moeten worden getoetst aan de praktijk. t Onze resultaten moeten met een open geest worden beoordeeld en als de ideeën werken, pas ze dan toe; zo niet, schuif ze terzijde en zoek naar een | andere werkhypothese.
“Behoud het zuivere streven, en weet zodoende dat de mens niet slechts een stuk mobiel protoplasma is doch een waarlijk spirituele eenheid.”
KARMA
“Handel, want handelen is uw plicht en karma.”
Heel kort gezegd, is karma de wet van oorzaak en gevolg. Dat wie zijn hand in vuur houdt, die zal branden, valt gemakkelijk in te zien. Karma is het stelsel van absolute rechtvaardigheid waaraan de gehele schepping zonder één uitzondering is onderworpen.
Karma kan worden onderscheiden in karma op korte termijn en karma op lange termijn, en gaat van de ene incarnatie over op de andere. Overal in de schepping heeft iedere oorzaak een gevolg en heeft elk effect een oorzaak. In het dagelijkse bestaan kunnen wij soms de gevolgen van ons gedrag waarnemen. Nochtans zal het vaker gebeuren dat wij categorisch weigeren de gevolgen aan onszelf toe te schrijven en pijnlijke consequenties vliegensvlug een ander in de schoenen schuiven. Dit onzalige gedrag maakt het niet erg waarschijnlijk dat de betrokkene wijzer wordt van zijn ervaringen. Ter vermijding van kwalijke gevolgen dienen onze handelingen zorgvuldig te worden afgewogen en gepland.
Om van ons karma te kunnen leren en vooruit te gaan, zijn twee menselijke hoedanigheden vereist, namelijk herinnering en bewustzijn.
Herinnering Het gemiddelde geheugen gaat zelden verder terug dan twee weken. Menigeen zal zich zelfs de gebeurtenissen van gisteren of de tekst van de voorgaande alinea van dit boek niet meer voor de geest kunnen halen. Herinnering berust op twee dingen: bewustzijn op het moment zelf en toegang tot geheugen of herinneringsverbanden. Wie over verleden of toekomst droomt of daarin leeft, staat niet in het heden. Aldus zal niet bewust worden opgeslagen waarop later een beroep kan worden gedaan. Voor de verbetering van beide processen is homeopathie van essentieel belang.
Auteur | | Martin Miles |
Taal | | Nederlands |
Type | | Hardcover |
Categorie | | Wetenschap & Natuur |