SCP-publicatie 2014-14 - Anders in de klas
In 2012 zijn in het onderwijs de kerndoelen op het gebied van seksualiteit en seksuele diversiteit aangepast. Op deze manier wil de overheid aandacht voor dit onderwerp op school bevorderen en de sociale veiligheid van jonge lesbiennes, homoseksuelen, biseksuelen en transgenders (LHBT's) verbeteren. De aanpassing van de kerndoelen was voor de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) aanleiding om de pilot Sociale veiligheid LHBT-jongeren op school uit te voeren: in de twee hoogste groepen van het basisonderwijs en de twee eerste leerjaren van het voortgezet onderwijs. 55 basisscholen en 67 scholen in het voortgezet onderwijs deden mee, net als 5 scholen voor speciaal basisonderwijs en 5 scholen voor (voortgezet) speciaal onderwijs. De pilot vond plaats in de schooljaren 2012/'13 en 2013/'14.
In dit rapport is de pilot geƫvalueerd; het onderzoek vond plaats in 2012/'13.
Dit onderzoek is uitgevoerd op verzoek van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Freek Bucx is psycholoog en werkzaam bij de sector Zorg, Emancipatie en Tijdsbesteding van het SCP. Hij doet onderzoek op het terrein van jeugd en gezin.
Femke van der Sman is epidemioloog en werkzaam bij de sector Zorg, Emancipatie en Tijdsbesteding van het SCP. Naast veiligheid in het onderwijs behoren gezondheid, pleegzorg en adoptie tot haar aandachtsgebieden.
In dit rapport is de pilot geƫvalueerd; het onderzoek vond plaats in 2012/'13.
Dit onderzoek is uitgevoerd op verzoek van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Freek Bucx is psycholoog en werkzaam bij de sector Zorg, Emancipatie en Tijdsbesteding van het SCP. Hij doet onderzoek op het terrein van jeugd en gezin.
Femke van der Sman is epidemioloog en werkzaam bij de sector Zorg, Emancipatie en Tijdsbesteding van het SCP. Naast veiligheid in het onderwijs behoren gezondheid, pleegzorg en adoptie tot haar aandachtsgebieden.
Auteur | | Freek Bucx |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Mens & Maatschappij |