De methode mensendieck
Deze methode geeft studenten van de opleiding oefentherapie Mensendieck handvatten om cliënten te helpen een gezondere levensstijl met gezonder beweeggedrag te leren handhaven of herstellen. Je leert om via een coachende, oefentherapeutische begeleidingswijze rekening te houden met motoriek, cognitie, motivatie, emotie en omgeving van een cliënt. Het uitgangspunt daarbij is een relationele mensvisie: een onlosmakelijke verbondenheid tussen mens en wereld.
De methode Mensendieck – Een oefentherapeutische werkwijze beschrijft therapeutische oefeningen didactisch én op spiergebruik- en skeletniveau. De oefeningen ondersteunen de actieve paramedische interventie, die zich richt op het aanleren van gezond beweeggedrag. Naast tekst en illustraties bevat deze methode ook 96 video’s: 78 over de oefeningen en 18 over uitgangshoudingen. Vanwege de goede zoekfunctie kunnen logische verbanden worden gelegd tussen tekst en bewegend beeld.
Dit boek is geschreven door mevrouw M.L.A. Jonker-Kaars Sijpesteijn en verscheen herzien en verbeterd als tweede druk in 1996. Het geheel is gebaseerd op de visie van Bess Mensendieck: ‘Gezond bewegen kun je leren’; vanuit de kerngedachte: ‘Zelf doen, zelf zien, zelf doorvoelen, zelf oordelen’. Daarmee sluit deze editie aan bij het vernieuwde beroepsprofiel van de oefentherapeut waarin zelfmanagement een belangrijke rol speelt.
De methode Mensendieck – Een oefentherapeutische werkwijze beschrijft therapeutische oefeningen didactisch én op spiergebruik- en skeletniveau. De oefeningen ondersteunen de actieve paramedische interventie, die zich richt op het aanleren van gezond beweeggedrag. Naast tekst en illustraties bevat deze methode ook 96 video’s: 78 over de oefeningen en 18 over uitgangshoudingen. Vanwege de goede zoekfunctie kunnen logische verbanden worden gelegd tussen tekst en bewegend beeld.
Dit boek is geschreven door mevrouw M.L.A. Jonker-Kaars Sijpesteijn en verscheen herzien en verbeterd als tweede druk in 1996. Het geheel is gebaseerd op de visie van Bess Mensendieck: ‘Gezond bewegen kun je leren’; vanuit de kerngedachte: ‘Zelf doen, zelf zien, zelf doorvoelen, zelf oordelen’. Daarmee sluit deze editie aan bij het vernieuwde beroepsprofiel van de oefentherapeut waarin zelfmanagement een belangrijke rol speelt.
Auteur | | M L a Jonker-Kaars Sijpesteijn |
Taal | | Nederlands |
Type | | Onbekende bindwijze |
Categorie | | Geneeskunde & Verpleging |