De stropdas
Het is het meest nutteloze kledingstuk dat de man bezit. Het biedt geen bescherming tegen het weer, noch tegen verwondingen en zit nog ongemakkelijk bovendien. Toch piekert het gros van de heren er niet over zonder zo'n ding naar het werk te gaan of zich bij een speciale gelegenheid te vertonen. Sterker nog, miljoenen mannen over de hele wereld zijn er verzot op: hun das, het enige kledingstuk waarmee ze hun individualiteit, hun smaak en hun stijl kunnen tonen als tegenhanger van de saaie uniformiteit van het kostuum.
Sarah Gibbings brengt de voorlopers van de das in kaart en beschrijft hoe het allemaal begon in de zeventiende eeuw, toen een frivole kanten cravate vaak evenveel kostte als een landgoed. Vanaf dat moment zei de das meer over de man dan welk kledingstuk dan ook.
De achttiende-eeuwse jongeman die het nieuwe militaire boordje ging dragen, liet de wereld zien dat hij actief, sportief en stoer was.
De achttiende-eeuwse arbeider die zijn zuurverdiende loon opspaarde om zich een gestippelde zijden zakdoek te kunnen veroorloven voor rond zijn hals, lonkte naar de middenklasse. Tegen de negentiende eeuw werden de betekenissen complexer, want door de opkomst van de middenklasse werd er steeds meer mogelijk: wie artistieke aspiraties koesterde, koos slappe Byroniaanse strikken, zakenlui opteerden voor zijden sjaaltjes en de sportievelingen droegen het liefst de nu in zwang zijnde 'four-in-hand'.
Een uitgebreid en maatgevend deel van het boek is gewijd aan de verschijningsvormen van de das in de twintigste eeuw. Het aanbod beperkte zich tot de vlinderdas en de stropdas zoals we die nu kennen, maar het scala aan kleuren en dessins werd gaandeweg groter en elke trend of belangrijke gebeurtenis liet zijn stempel na. Het Jazz-tijdperk van de twintiger jaren bracht abstracte dessins in sprekende pasteltinten voort. In de Tweede Wereldoorlog deden gespikkelde zijden pilotensjaaltjcs hun intrede en de Amerikaanse culturele expansie van de veertiger en vijftiger jaren zorgde voor brede, handbeschilderde dassen met afbeeldingen die varieerden van naakte vrouwen tot cowboys. In de swingende zestiger jaren zag de psychedelische of flower-power smalle stropdas het licht en de economische instabiliteit van de zeventiger jaren leidde tot de populariteit van de designer- das.
Kleurenfoto's, tekeningen en schetsen illustreren de levendige en informatieve tekst. Hoe breed of lang uw dassen ook zijn en welke dessins ze ook hebben, u zult er in dit boek genoeg tegenkomen die fraai zijn en tot voorbeeld kunnen dienen.
Sarah Gibbings brengt de voorlopers van de das in kaart en beschrijft hoe het allemaal begon in de zeventiende eeuw, toen een frivole kanten cravate vaak evenveel kostte als een landgoed. Vanaf dat moment zei de das meer over de man dan welk kledingstuk dan ook.
De achttiende-eeuwse jongeman die het nieuwe militaire boordje ging dragen, liet de wereld zien dat hij actief, sportief en stoer was.
De achttiende-eeuwse arbeider die zijn zuurverdiende loon opspaarde om zich een gestippelde zijden zakdoek te kunnen veroorloven voor rond zijn hals, lonkte naar de middenklasse. Tegen de negentiende eeuw werden de betekenissen complexer, want door de opkomst van de middenklasse werd er steeds meer mogelijk: wie artistieke aspiraties koesterde, koos slappe Byroniaanse strikken, zakenlui opteerden voor zijden sjaaltjes en de sportievelingen droegen het liefst de nu in zwang zijnde 'four-in-hand'.
Een uitgebreid en maatgevend deel van het boek is gewijd aan de verschijningsvormen van de das in de twintigste eeuw. Het aanbod beperkte zich tot de vlinderdas en de stropdas zoals we die nu kennen, maar het scala aan kleuren en dessins werd gaandeweg groter en elke trend of belangrijke gebeurtenis liet zijn stempel na. Het Jazz-tijdperk van de twintiger jaren bracht abstracte dessins in sprekende pasteltinten voort. In de Tweede Wereldoorlog deden gespikkelde zijden pilotensjaaltjcs hun intrede en de Amerikaanse culturele expansie van de veertiger en vijftiger jaren zorgde voor brede, handbeschilderde dassen met afbeeldingen die varieerden van naakte vrouwen tot cowboys. In de swingende zestiger jaren zag de psychedelische of flower-power smalle stropdas het licht en de economische instabiliteit van de zeventiger jaren leidde tot de populariteit van de designer- das.
Kleurenfoto's, tekeningen en schetsen illustreren de levendige en informatieve tekst. Hoe breed of lang uw dassen ook zijn en welke dessins ze ook hebben, u zult er in dit boek genoeg tegenkomen die fraai zijn en tot voorbeeld kunnen dienen.
Auteur | | Sarah Gibbings |
Taal | | Nederlands |
Type | | Hardcover |
Categorie | | Literatuur & Romans |