Communicatieve vaardigheden voor verpleegkundigen
Hoe kun je als verpleegkundige je patiënten zo goed mogelijk ondersteunen en begeleiden? Patiënten hebben recht op informatie en moeten betrokken worden bij hun behandeling. Vaardigheden als actief luisteren, adviseren, instrueren, conflicten hanteren en omgaan met agressie zijn onontbeerlijk voor een verpleegkundige die de patiënt als volwaardige gesprekspartner wil benaderen.
Verpleegkundigen doen tijdens hun opleiding kennis op over communiceren met patiënten. Maar dat houdt niet automatisch in dat ze de theorie ook in de praktijk kunnen toepassen. Er is weinig literatuur voorhanden en trainingen schieten vaak tekort. ¿Communicatieve vaardigheden voor verpleegkundigen¿ voorziet in deze leemtes.
De auteur benoemt de verschillende communicatieve vaardigheden, gaat in op het systematisch verpleegkundig handelen en behandelt de verschillende gespreksmodellen, zoals het helpend gesprek, het slechtnieuwsgesprek en het omgaan met agressie.
Bovendien besteedt ze aandacht aan de juridische aspecten, die sinds de invoering van de wet BIG en de wet WGBO steeds belangrijker worden.
Elsbeth ten Have heeft communicatie gestudeerd in Leeuwarden. Na haar afstuderen doceerde zij communicatieve vaardigheden en didactiek. Tevens werkte Ten Have in de kinder- en jeugdpsychiatrie. Vervolgens voltooide ze de hbo-v, waarna ze communicatieve vaardigheden doceerde aan een hbo-v.
Daarnaast is zij werkzaam geweest als verpleegkundige in het Universitair Medisch Centrum te Groningen (UMCG). De auteur heeft meerdere vervolgopleidingen voor verpleegkundigen ontwikkeld zoals de IC en Spoedeisende Hulp, waarin communicatie een belangrijk aandeel heeft. Thans is zij werkzaam als
beleidsmedewerker van UMC-staf in het UMCG.
Op www.elseviergezondheidszorg.nl, tabblad service, kunnen docenten een speciaal voor hen geschreven docentenhandleiding downloaden met twee videovoorbeelden.
Verpleegkundigen doen tijdens hun opleiding kennis op over communiceren met patiënten. Maar dat houdt niet automatisch in dat ze de theorie ook in de praktijk kunnen toepassen. Er is weinig literatuur voorhanden en trainingen schieten vaak tekort. ¿Communicatieve vaardigheden voor verpleegkundigen¿ voorziet in deze leemtes.
De auteur benoemt de verschillende communicatieve vaardigheden, gaat in op het systematisch verpleegkundig handelen en behandelt de verschillende gespreksmodellen, zoals het helpend gesprek, het slechtnieuwsgesprek en het omgaan met agressie.
Bovendien besteedt ze aandacht aan de juridische aspecten, die sinds de invoering van de wet BIG en de wet WGBO steeds belangrijker worden.
Elsbeth ten Have heeft communicatie gestudeerd in Leeuwarden. Na haar afstuderen doceerde zij communicatieve vaardigheden en didactiek. Tevens werkte Ten Have in de kinder- en jeugdpsychiatrie. Vervolgens voltooide ze de hbo-v, waarna ze communicatieve vaardigheden doceerde aan een hbo-v.
Daarnaast is zij werkzaam geweest als verpleegkundige in het Universitair Medisch Centrum te Groningen (UMCG). De auteur heeft meerdere vervolgopleidingen voor verpleegkundigen ontwikkeld zoals de IC en Spoedeisende Hulp, waarin communicatie een belangrijk aandeel heeft. Thans is zij werkzaam als
beleidsmedewerker van UMC-staf in het UMCG.
Op www.elseviergezondheidszorg.nl, tabblad service, kunnen docenten een speciaal voor hen geschreven docentenhandleiding downloaden met twee videovoorbeelden.
Auteur | | Elsbeth C.M. Ten Have |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Geneeskunde & Verpleging |