Schrijven leer je zo - Schrijven leer je zo! 5 ex 5B schrijfschrift
Net als in Schrijfschrift 5A schrijven kinderen betekenisvolle taal over, aan de hand van thema's. Deze zijn geselecteerd na een inventarisatie bij leeftijdsgenootjes uit groep 5. Elk thema wordt gepresenteerd op 2 pagina's. Als u wilt kunt u de kinderen zelf laten kiezen.
De kinderen schrijven zonder de ondersteuning van de verkeerslichten of de groene startpuntjes voor het begin van de letter. De liniatuur wordt voor het overschrijven als volgt afgebouwd:
1. kleurenraster met vier lijntjes;
2. vier lijntjes zonder kleurenraster;
3. twee lijntjes;
4. één lijntje;
5. zonder lijntjes (in de groene balk).
Deze geleidelijke beëindiging van liniatuur en daarmee de opbouw in moeilijkheidsgraad biedt u een diagnostisch moment: u kunt zo eenvoudig bepalen of het kind toe is aan het schrijven binnen een bepaalde liniatuur.
Bij elk thema wordt ook een creatieve opdracht aangereikt: de kinderen schrijven hun eigen verhaal en lezen dat voor.
In groep 5 wordt met behulp van de bekende picto's (slak en haas - langzaam naar snel) uit het schrijfspel op een speelse wijze gewerkt aan het opvoeren van het schrijftempo. Er is in dit schrift ook aandacht voor de bewegingstussendoortjes en voor de kijkpunten in de zithouding. Het schrift voorziet in twee toets- en evaluatiemomenten. De evaluatie en reflectie gebeuren door het kind zelf en door anderen, namelijk u als leerkracht en een ander kind uit de groep.
Nodig: 1 schrift per leerling
Verpakt per 5 stuks
De kinderen schrijven zonder de ondersteuning van de verkeerslichten of de groene startpuntjes voor het begin van de letter. De liniatuur wordt voor het overschrijven als volgt afgebouwd:
1. kleurenraster met vier lijntjes;
2. vier lijntjes zonder kleurenraster;
3. twee lijntjes;
4. één lijntje;
5. zonder lijntjes (in de groene balk).
Deze geleidelijke beëindiging van liniatuur en daarmee de opbouw in moeilijkheidsgraad biedt u een diagnostisch moment: u kunt zo eenvoudig bepalen of het kind toe is aan het schrijven binnen een bepaalde liniatuur.
Bij elk thema wordt ook een creatieve opdracht aangereikt: de kinderen schrijven hun eigen verhaal en lezen dat voor.
In groep 5 wordt met behulp van de bekende picto's (slak en haas - langzaam naar snel) uit het schrijfspel op een speelse wijze gewerkt aan het opvoeren van het schrijftempo. Er is in dit schrift ook aandacht voor de bewegingstussendoortjes en voor de kijkpunten in de zithouding. Het schrift voorziet in twee toets- en evaluatiemomenten. De evaluatie en reflectie gebeuren door het kind zelf en door anderen, namelijk u als leerkracht en een ander kind uit de groep.
Nodig: 1 schrift per leerling
Verpakt per 5 stuks
Auteur | | H. Schweitzer |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |