LEERDAM CATALOGUS 1934
Voorwoord bij de herdruk van de Leerdam-catalogus 1934
De glasfabriek te Leerdam begon kort voor 1920 met het maken van modern werk in glas en kristal voor de zich in hoog tempo ontwikkelende binnenhuiskunst. De stoot hiertoe gaf de directeur P.M. Cochius, die een aantal kunstenaars uitnodigde om ontwerpen te maken voor sier- en gebruiksglas, dat zowel ambachtelijk als machinaal uitgevoerd zou worden. Deze ontwerpers behoorden tot de eerste generatie vernieuwers, die omstreeks de eeuwwisseling wilden afrekenen met historiserende vormen. De nieuwe kunst voor een nieuwe samenleving moest sober en veelal geometrisch zijn. Het is niet toevallig, dat onder de pioniers ook architecten voorkomen, zoals K.P.C. de Bazel en H.P. Berlage, die voorstanders waren van het "Gesamtkunstwerk". Naast hen schaarde zich C. de Lorm. De tweede generatie vernieuwers werkte aanvankelijk vooral expressionistisch in de trant van de Amsterdamse School. Tot hen behoren o.a. J. Gidding en C.J. Lanooij, maar het is vooral A.D. Copier, die jong aan de fabriek begon en die met zijn artistieke en organisatorische gaven het sier- en gebruiksglas in Nederland lang en wezenlijk heeft beïnvloed. Hij heeft door zijn aanleg en door begrip voor de Nieuwe Zakelijkheid het decoratieve steeds beheerst toegepast. Het Leerdamglas werd gemeengoed in het Nederlandse binnenhuis, dat verbetering en uitbreiding onderging door economische en vooral sociale ontwikkelingen. De grote verscheidenheid van oorspronkelijke en eenvoudige vormen en kleuren sprak velen aan. De nationale en internationale markt voor het toen nieuwe Leerdamglas is nu, na ruim een halve eeuw, overgegaan in een antiquarische belangstelling voor dezelfde producten. Dit geldt niet alleen voor de Unica's, maar ook voor de Serica's, de glasplastieken en het gebruiksgoed. Er verschenen aanvankelijk verkoopbrochures over bepaalde glasproducten, maar op den duur ontstonden omvangrijke catalogi om het kunstnijverheidsglas goed onder de aandacht van de handel te brengen. De Vereniging van Vrienden van Modern Glas heeft het initiatief genomen om de door Copier ontworpen Leerdamcatalogus van 1934 in de oorspronkelijke uitvoering te laten herdrukken. Deze catalogus is door opzet en omvang de belangrijkste uit de jaren dertig. De facsimile-herdruk kwam tot stand dank zij medewerking van de Koninklijke Nederlandse Glasfabriek te Leerdam, de heer A.D. Copier te Wassenaar en de Uitgeversmaatschappij De Tijdstroom b.v. te lochem. De Vereniging van Vrienden van Modern Glas acht initiatief en uitvoering beloond als alle belangstellenden in het Nederlands glas uit de 20ste eeuw genoegen beleven aan deze herdruk van een inmiddels zeldzaam geworden publicatie.
Utrecht, najaar 1990
Vereniging van Vrienden van Modern Glas
M. Singelenberg- van der Meer,
vice-voorzitter
TT' o
De glasfabriek te Leerdam begon kort voor 1920 met het maken van modern werk in glas en kristal voor de zich in hoog tempo ontwikkelende binnenhuiskunst. De stoot hiertoe gaf de directeur P.M. Cochius, die een aantal kunstenaars uitnodigde om ontwerpen te maken voor sier- en gebruiksglas, dat zowel ambachtelijk als machinaal uitgevoerd zou worden. Deze ontwerpers behoorden tot de eerste generatie vernieuwers, die omstreeks de eeuwwisseling wilden afrekenen met historiserende vormen. De nieuwe kunst voor een nieuwe samenleving moest sober en veelal geometrisch zijn. Het is niet toevallig, dat onder de pioniers ook architecten voorkomen, zoals K.P.C. de Bazel en H.P. Berlage, die voorstanders waren van het "Gesamtkunstwerk". Naast hen schaarde zich C. de Lorm. De tweede generatie vernieuwers werkte aanvankelijk vooral expressionistisch in de trant van de Amsterdamse School. Tot hen behoren o.a. J. Gidding en C.J. Lanooij, maar het is vooral A.D. Copier, die jong aan de fabriek begon en die met zijn artistieke en organisatorische gaven het sier- en gebruiksglas in Nederland lang en wezenlijk heeft beïnvloed. Hij heeft door zijn aanleg en door begrip voor de Nieuwe Zakelijkheid het decoratieve steeds beheerst toegepast. Het Leerdamglas werd gemeengoed in het Nederlandse binnenhuis, dat verbetering en uitbreiding onderging door economische en vooral sociale ontwikkelingen. De grote verscheidenheid van oorspronkelijke en eenvoudige vormen en kleuren sprak velen aan. De nationale en internationale markt voor het toen nieuwe Leerdamglas is nu, na ruim een halve eeuw, overgegaan in een antiquarische belangstelling voor dezelfde producten. Dit geldt niet alleen voor de Unica's, maar ook voor de Serica's, de glasplastieken en het gebruiksgoed. Er verschenen aanvankelijk verkoopbrochures over bepaalde glasproducten, maar op den duur ontstonden omvangrijke catalogi om het kunstnijverheidsglas goed onder de aandacht van de handel te brengen. De Vereniging van Vrienden van Modern Glas heeft het initiatief genomen om de door Copier ontworpen Leerdamcatalogus van 1934 in de oorspronkelijke uitvoering te laten herdrukken. Deze catalogus is door opzet en omvang de belangrijkste uit de jaren dertig. De facsimile-herdruk kwam tot stand dank zij medewerking van de Koninklijke Nederlandse Glasfabriek te Leerdam, de heer A.D. Copier te Wassenaar en de Uitgeversmaatschappij De Tijdstroom b.v. te lochem. De Vereniging van Vrienden van Modern Glas acht initiatief en uitvoering beloond als alle belangstellenden in het Nederlands glas uit de 20ste eeuw genoegen beleven aan deze herdruk van een inmiddels zeldzaam geworden publicatie.
Utrecht, najaar 1990
Vereniging van Vrienden van Modern Glas
M. Singelenberg- van der Meer,
vice-voorzitter
TT' o
Auteur | | Diverse |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Kunst & Fotografie |