Het wonder van de Noord/Zuidlijn
1,4 miljard euro zou het kosten. Amsterdam betaalde 317 miljoen, het Rijk de rest. De stad zou er nauwelijks hinder van ondervinden en in 2011 zou de metro rijden. Zo luidden de afspraken in 2002, bij het begin van de aanleg van de Noord/Zuidlijn. Inmiddels hangt de vlag er heel anders bij. De teller staat op 3,1 miljard, de Amsterdamse bijdrage is meer dan vervijfvoudigd en de ingebruikname is op zijn vroegst in het najaar van 2017. De Noord/Zuidlijn staat symbool voor bestuurlijk wensdenken, financiƫle tegenvallers en wanbeleid. Het wonder van de Noord/Zuidlijn beschrijft hoe dit alles kon gebeuren. De zeer onthullende reconstructie, gebaseerd op tientallen interviews en talloze geheime documenten, legt van binnenuit bloot hoe het kabinet alle risico's bij Amsterdam neerlegde, de gemeente zich liet uitkleden door commerciƫle bedrijven, welgestelde bewoners de metro uit hun buurt weerden en ambtenaren en bestuurders tegen beter weten in heilig bleven geloven in de nieuwe metro.
Journalist Bas Soetenhorst (1966) volgt voor Het Parool al enkele jaren de gebeurtenissen rondom de Noord/Zuidlijn. Eerder schreef hij met Addie Schulte veelgeprezen boeken over de PvdA (De achterkamer) en de vvd (Daadkracht & duidelijkheid) en met Michiel Zonneveld schreef hij over de bonnetjesaffaire rond Bram Peper (Afrekenen met Peper).
Journalist Bas Soetenhorst (1966) volgt voor Het Parool al enkele jaren de gebeurtenissen rondom de Noord/Zuidlijn. Eerder schreef hij met Addie Schulte veelgeprezen boeken over de PvdA (De achterkamer) en de vvd (Daadkracht & duidelijkheid) en met Michiel Zonneveld schreef hij over de bonnetjesaffaire rond Bram Peper (Afrekenen met Peper).
Auteur | | Bas Soetenhorst |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Geschiedenis |