Het boodschappenbolwerk
Het Boodschappenbolwerk 1e druk is een boek van Frits Kremer uitgegeven bij Bakker. ISBN 9789035132788
In Het boodschappenbolwerk geeft Frits Kremer het grote publiek een onthullend kijkje achter de schermen van de supermarkt. De supermarkten in ons land zijn steeds machtiger geworden. Op slechts enkele hoofdkantoren wordt beslist wat de Nederlander eet en hoe hij zijn boodschappen moet doen. In de strijd met de levensmiddelenindustrie zijn de supermarktketens aan de winnende hand.
Volgens de auteur gaat die macht hand in hand met onmacht. Nederlandse supermarktketens hebben last van een neurotische fixatie op de laagste prijs en missen een eigen identiteit. Daardoor laten zij belangrijke marktkansen liggen en zijn ze steeds meer met de rug naar de samenleving komen te staan. De foodsector verzuimt om maatschappelijke ontwikkelingen te vertalen in marktkansen, doet nauwelijks aan werkelijke innovatie, en loopt daardoor vast in een eindeloze herhaling van versleten trends. Elk jaar worden er honderden miljoenen verspild aan het lanceren van overbodige producten, maar een veelbelovend fenomeen als duurzaamheid krijgt een marginale rol toebedeeld. De service in de supers sluit slecht aan bij de behoeften van een veranderende samenleving. De klant is een wandelende pinpas, alleen goed voor zijn portemonnee, en moet vooral niet zeuren.
Die verstarring is alleen te doorbreken als supermarktformules zich tot echte merken ontwikkelen, stelt Kremer. Het boodschappenbolwerk moet zich openen voor de samenleving en het lef hebben meer kwaliteit te bieden tegen een hogere prijs: 'De mens moet in het middelpunt, als consument die prijsstelt op hoogwaardige dienstverlening, en als burger die wordt aangesproken op zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid.'
Frits Kremer (52) studeerde geschiedenis aan de Vrije Universiteit en is met zijn onderneming Kremer Communicatie actief in de levensmiddelen- en agrosector. Hij heeft bijna twintig jaar ervaring in de levensmiddelenbranche, als vakbladjournalist en communicatiemanager. In samenwerking met Stichting Natuur en Milieu en Oxfam Novib ontwikkelde hij een duurzaamheidsbeleid voor Super de Boer.
In Het boodschappenbolwerk geeft Frits Kremer het grote publiek een onthullend kijkje achter de schermen van de supermarkt. De supermarkten in ons land zijn steeds machtiger geworden. Op slechts enkele hoofdkantoren wordt beslist wat de Nederlander eet en hoe hij zijn boodschappen moet doen. In de strijd met de levensmiddelenindustrie zijn de supermarktketens aan de winnende hand.
Volgens de auteur gaat die macht hand in hand met onmacht. Nederlandse supermarktketens hebben last van een neurotische fixatie op de laagste prijs en missen een eigen identiteit. Daardoor laten zij belangrijke marktkansen liggen en zijn ze steeds meer met de rug naar de samenleving komen te staan. De foodsector verzuimt om maatschappelijke ontwikkelingen te vertalen in marktkansen, doet nauwelijks aan werkelijke innovatie, en loopt daardoor vast in een eindeloze herhaling van versleten trends. Elk jaar worden er honderden miljoenen verspild aan het lanceren van overbodige producten, maar een veelbelovend fenomeen als duurzaamheid krijgt een marginale rol toebedeeld. De service in de supers sluit slecht aan bij de behoeften van een veranderende samenleving. De klant is een wandelende pinpas, alleen goed voor zijn portemonnee, en moet vooral niet zeuren.
Die verstarring is alleen te doorbreken als supermarktformules zich tot echte merken ontwikkelen, stelt Kremer. Het boodschappenbolwerk moet zich openen voor de samenleving en het lef hebben meer kwaliteit te bieden tegen een hogere prijs: 'De mens moet in het middelpunt, als consument die prijsstelt op hoogwaardige dienstverlening, en als burger die wordt aangesproken op zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid.'
Frits Kremer (52) studeerde geschiedenis aan de Vrije Universiteit en is met zijn onderneming Kremer Communicatie actief in de levensmiddelen- en agrosector. Hij heeft bijna twintig jaar ervaring in de levensmiddelenbranche, als vakbladjournalist en communicatiemanager. In samenwerking met Stichting Natuur en Milieu en Oxfam Novib ontwikkelde hij een duurzaamheidsbeleid voor Super de Boer.
Auteur | | Frits Kremer |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Mens & Maatschappij |