Studenten begeleiden in een nieuwe context
Studenten begeleiden in een nieuwe context is de neerslag van de expertise en ervaring opgebouwd in Psynet, een netwerk geestelijke gezondheidszorg voor de studenten in de Antwerpse agglomeratie.
Het nieuwe van die context komt vooral aan bod in het eerste deel. De huidige studentenpopulatie wordt beschreven als de consumerende en prestatiegerichte, maar toch faalangstige en gestresseerde millenniumgeneratie. In de adolescentiefase moeten jongeren ontdekken ';wie ze zijn';. Emotionele problemen kunnen dan de studievoortgang belemmeren en psychologische hulp nodig maken. Vanuit de nieuwe leeromgeving van de huidige student worden vier mogelijke toekomstscenario';s beschreven bij een verder gedigitaliseerde leeromgeving.
Deel twee schetst de werking en organisatie van Psynet. Vanuit registratiegegevens wordt een overzicht gegeven van de specifieke hulpvragen en probleemgebieden van studenten, zoals faalangst, relationele problemen, depressie en problemen met studie en examens. Vervolgens wordt aandacht besteed aan de antwoorden: hoe proberen we tegemoet te komen aan deze diverse noden van onze huidige ';flexibele'; studenten?
Het derde deel biedt een caleidoscoop van werkmethoden, middelen en doelgroepen. Naast de preventiemedewerker zien we de hulpverlenende studiebegeleider, de interne studentenpsycholoog en de externe therapeut aan het werk bij verschillende doelgroepen met specifieke noden. Die verscheidenheid biedt herkenningspunten voor elke lezer -; in de eerste plaats studentenbegeleiders en -psychologen, maar daarnaast ook beleidsmakers en verantwoordelijken van onderwijsinstellingen.
Paul Van Royen is hoogleraar Huisartsgeneeskunde aan de Universiteit Antwerpen en voorzitter van Psynet.
In 1983 vestigde hij zich al
Het nieuwe van die context komt vooral aan bod in het eerste deel. De huidige studentenpopulatie wordt beschreven als de consumerende en prestatiegerichte, maar toch faalangstige en gestresseerde millenniumgeneratie. In de adolescentiefase moeten jongeren ontdekken ';wie ze zijn';. Emotionele problemen kunnen dan de studievoortgang belemmeren en psychologische hulp nodig maken. Vanuit de nieuwe leeromgeving van de huidige student worden vier mogelijke toekomstscenario';s beschreven bij een verder gedigitaliseerde leeromgeving.
Deel twee schetst de werking en organisatie van Psynet. Vanuit registratiegegevens wordt een overzicht gegeven van de specifieke hulpvragen en probleemgebieden van studenten, zoals faalangst, relationele problemen, depressie en problemen met studie en examens. Vervolgens wordt aandacht besteed aan de antwoorden: hoe proberen we tegemoet te komen aan deze diverse noden van onze huidige ';flexibele'; studenten?
Het derde deel biedt een caleidoscoop van werkmethoden, middelen en doelgroepen. Naast de preventiemedewerker zien we de hulpverlenende studiebegeleider, de interne studentenpsycholoog en de externe therapeut aan het werk bij verschillende doelgroepen met specifieke noden. Die verscheidenheid biedt herkenningspunten voor elke lezer -; in de eerste plaats studentenbegeleiders en -psychologen, maar daarnaast ook beleidsmakers en verantwoordelijken van onderwijsinstellingen.
Paul Van Royen is hoogleraar Huisartsgeneeskunde aan de Universiteit Antwerpen en voorzitter van Psynet.
In 1983 vestigde hij zich al
Auteur | | Royen, P. Van |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Persoonlijke ontwikkeling & Mindfulness |