Als Joonas Jonas wordt
Dit boek behandelt de complexe problematiek comorbiditeit autisme en dysorthografie. De auteur reflecteert vooral over de beperkingen en sterktes van kinderen met ASS; de basisvoorwaarden die voor spelling noodzakelijk zijn, de moeilijkheden die zich hier voordoen en de nodige hulp die ingevoerd kan worden om de ontwikkelingsdoelen en eindtermen in het basisonderwijs (in Nederland kerndoelen) te behalen.
Dit boek bestaat dan ook uit drie onderdelen. Het denkboek omvat de spellingsleerstof voor de 1ste en 2de graad basisonderwijs. Het infoboek is een middel om alle partijen op eenzelfde manier met elkaar te leren omgaan. Het omvat een ruim assortiment van visualisatietechnieken, aangevuld met een overzicht van sticordimaatregelen rond autisme en spellingsmoeilijkheden: stimulerende, compenserende, remediërende en dispenserende (= sticordi) maatregelen binnen de school. De kers op de taart is De week van Jonas, een apart leesboekje waarin zoveel mogelijk gebeurtenissen, ervaringen, observaties en interpretaties in verhaalvorm gegoten zijn. Via dit uitnodigend boekje wordt verduidelijkt hoe moeilijk het huidige onderwijs is voor leerlingen met autisme en hun omgeving. Scholen, externe diensten en ouders krijgen door dit boek een duidelijk beeld hoe ze kunnen omgaan met leerlingen met een diagnose autisme en/of een spellingstekort.
Met online materiaal.
Over de auteur:
Nathalie Cornillie is logopediste. Naast haar activiteit als GONbegeleidster in een medisch pedagogisch instituut startte ze eveneens een privépraktijk op. Haar doelgroep situeerde zich al snel in de categorie van leerlingen met een autismespectrumstoornis. Om zich verder op onderwijsniveau te verdiepen, nam ze de studies van leerkracht buitengewoon onderwijs, zorgcoördinator en het ambt van directeur op.
Dit boek bestaat dan ook uit drie onderdelen. Het denkboek omvat de spellingsleerstof voor de 1ste en 2de graad basisonderwijs. Het infoboek is een middel om alle partijen op eenzelfde manier met elkaar te leren omgaan. Het omvat een ruim assortiment van visualisatietechnieken, aangevuld met een overzicht van sticordimaatregelen rond autisme en spellingsmoeilijkheden: stimulerende, compenserende, remediërende en dispenserende (= sticordi) maatregelen binnen de school. De kers op de taart is De week van Jonas, een apart leesboekje waarin zoveel mogelijk gebeurtenissen, ervaringen, observaties en interpretaties in verhaalvorm gegoten zijn. Via dit uitnodigend boekje wordt verduidelijkt hoe moeilijk het huidige onderwijs is voor leerlingen met autisme en hun omgeving. Scholen, externe diensten en ouders krijgen door dit boek een duidelijk beeld hoe ze kunnen omgaan met leerlingen met een diagnose autisme en/of een spellingstekort.
Met online materiaal.
Over de auteur:
Nathalie Cornillie is logopediste. Naast haar activiteit als GONbegeleidster in een medisch pedagogisch instituut startte ze eveneens een privépraktijk op. Haar doelgroep situeerde zich al snel in de categorie van leerlingen met een autismespectrumstoornis. Om zich verder op onderwijsniveau te verdiepen, nam ze de studies van leerkracht buitengewoon onderwijs, zorgcoördinator en het ambt van directeur op.
Auteur | | Nathalie Cornillie |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |