Kinderen met specifieke taalstoornissen
Kinderen met specifieke taalstoornissen (ook wel ESM genoemd) hebben zowel problemen in de communicatie als op andere ontwikkelingsgebieden. Zij hebben daar vaak hun leven lang last van. Professionele hulp is nodig om deze last te beperken. Dit boek biedt de professional een theoretisch kader en praktische handvatten om deze kinderen te helpen.
Het boek bestaat uit twee delen. Het eerste deel beschrijft wat een specifieke taalstoornis is en welke problemen zich voordoen op ontwikkelingsgebieden die hiermee samenhangen. De meest recente neuropsychologische en linguïstische inzichten worden in relatie tot specifieke taalstoornissen besproken. Aansluitend wordt de diagnostiek van taalstoornissen beschreven. Het tweede deel geeft praktische handvatten voor het begeleiden van kinderen en jongeren met specifieke taalstoornissen. Beschreven wordt hoe de ontwikkeling van taal, sociaal-communicatieve vaardigheden en lezen gestimuleerd kan worden en wat het belang is van ondersteunde communicatie. Vervolgens wordt uitgelegd hoe de professional interventies op maat kan maken om spraak- en taalproblemen te verminderen. In een apart hoofdstuk wordt het belang van samenwerken met de ouders belicht. Dit boek is bedoeld voor professionals in onderwijs en zorg die werken met kinderen met specifieke spraak en taalstoornissen, zoals leerkrachten en pedagogisch begeleiders, maar ook ouderbegeleiders en gedragskundigen. ELLEN BURGER is als klinisch linguïst en logopedist verbonden aan Kentalis en werkt binnen het speciaal onderwijs cluster-2. Zij was docent spraak- en taalstoornissen bij de opleiding logopedie van de Hogeschool Utrecht. MARCIA VAN DE WETERING is als logopedist verbonden aan Kentalis en was docent spraaken taalstoornissen bij Fontys Hogescholen. MARJOLIJN VAN WEERDENBURG is senioronderzoeker bij Kentalis en docent aan de opleiding Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde van de Radboud Universiteit Nijmegen.
Auteur | | Ellen Burger |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |