Doe-kijk-luister-zeg
Deze publicatie is opgebouwd rond een uitgebreid onderzoeksinstrument, met daarbij honderden creatieve ideeën om aan de slag te gaan rond sociaal-communicatieve leerdoelen. De vele achtergrondinformatie over perspectieven binnen autisme en de concrete richtlijnen voor het ontwikkelen en toepassen van leerdoelen maken dat dit boek een goed evenwicht biedt tussen theorie en praktijk.
Het onderzoeksinstrument, 'The Assessment of Social and Communication Skills for Children with Autism', bevat een set vragenlijsten die begeleiders in staat stellen om een gedetailleerd profiel op te stellen van de vaardigheden van het autistische kind in meer dan 100 subvaardigheden rond sociale en communicatieve vaardigheden, om van daar uit een gericht interventieplan op te stellen. Bij elke subvaardigheid hoort een activiteitenfiche met specifieke richtlijnen om geïndividualiseerde leerdoelen op te stellen rond o.a. wederkerigheid, imitatie, sociaal spel, groepsvaardigheden en sociale communicatie.
De voorgestelde leeractiviteiten kunnen zowel thuis als op school nuttig zijn, en zijn zo opgesteld dat ze individueel aangepast kunnen worden aan de noden en mogelijkheden van elk kind afzonderlijk. Doe-Kijk-Luister-Zeg bevat ook eenvoudig te gebruiken observatieformulieren die helpen om de vooruitgang van het kind in kaart te brengen.
Oorspronkelijke titel: Do-Watch-Listen-Say: Social and Communication Intervention for Children with Autism
(Brookes Publishing, 2000)
Over de auteurs:
KATHLEEN ANN QUILL is directeur van 'The Autism Institute' in Massachusetts, VS. Dit instituut verzorgt consultaties en professionele opleidingen voor begeleiders van kinderen met een autismespectrumstoornis. Daarnaast is zij een internationaal gerenommeerde spreekster rond de educatieve noden van kinderen met autisme.
AUTISME CENTRAAL (Gent, België) is een kennis- en expertisecentrum rond autisme. Naast het verzorgen van opleiding en begeleiding van professionelen probeert het ook de kennis en aanvaarding van autismein de maatschappij te vergroten.
Het onderzoeksinstrument, 'The Assessment of Social and Communication Skills for Children with Autism', bevat een set vragenlijsten die begeleiders in staat stellen om een gedetailleerd profiel op te stellen van de vaardigheden van het autistische kind in meer dan 100 subvaardigheden rond sociale en communicatieve vaardigheden, om van daar uit een gericht interventieplan op te stellen. Bij elke subvaardigheid hoort een activiteitenfiche met specifieke richtlijnen om geïndividualiseerde leerdoelen op te stellen rond o.a. wederkerigheid, imitatie, sociaal spel, groepsvaardigheden en sociale communicatie.
De voorgestelde leeractiviteiten kunnen zowel thuis als op school nuttig zijn, en zijn zo opgesteld dat ze individueel aangepast kunnen worden aan de noden en mogelijkheden van elk kind afzonderlijk. Doe-Kijk-Luister-Zeg bevat ook eenvoudig te gebruiken observatieformulieren die helpen om de vooruitgang van het kind in kaart te brengen.
Oorspronkelijke titel: Do-Watch-Listen-Say: Social and Communication Intervention for Children with Autism
(Brookes Publishing, 2000)
Over de auteurs:
KATHLEEN ANN QUILL is directeur van 'The Autism Institute' in Massachusetts, VS. Dit instituut verzorgt consultaties en professionele opleidingen voor begeleiders van kinderen met een autismespectrumstoornis. Daarnaast is zij een internationaal gerenommeerde spreekster rond de educatieve noden van kinderen met autisme.
AUTISME CENTRAAL (Gent, België) is een kennis- en expertisecentrum rond autisme. Naast het verzorgen van opleiding en begeleiding van professionelen probeert het ook de kennis en aanvaarding van autismein de maatschappij te vergroten.
Auteur | | Kathleen Ann Ann Quill |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |