Praten met kinderen op school

Praten met kinderen op school

Het aantal zorgvragen van kinderen in de basisschool neemt een hoge vlucht. Een goed gesprek aangaan met de leerlingen is daarbij vaak een eerste stap. Professioneel met kinderen in dialoog gaan, is echter voor veel volwassenen geen evidentie. In een gesprek kunnen heikele onderwerpen worden aangesneden. En wat doe je daar dan mee? Hoe zorg je ervoor dat een leerling zich begrepen voelt? En welke woorden laat je dan klinken?

In Praten met kinderen op school schetst Piet Vandebriel in drie grote thema's hoe de dialoog met een kind best wordt aangepakt. In het eerste thema wordt verduidelijkt op welke wijze kinderen van volwassenen verschillen. De focus ligt daarbij op de ontwikkeling die een kind doormaakt, en hoe dit zich laat zien in de concrete realiteit. Het tweede thema zet de contouren van een goed gesprek uit. Hoe organiseren we het? Wat is nodig om het vlot te laten lopen? En hoe moeten een aantal dingen bekeken, geanalyseerd en geïnterpreteerd worden? Het derde thema spitst zich toe op het gesprek zelf. Hoe beginnen we eraan, wat zeggen we best wel en, vooral, best niet. En hoe implementeren we alles waar vooraf aan werd gedacht?
Om het geheel te illustreren, is het boek doorspekt met talrijke concrete voorbeelden.

Praten met kinderen op school is op de eerste plaats bedoeld voor leerkrachten, zorgcoördinatoren, leerlingenbegeleiders, GON-begeleiders en CLB-medewerkers, die rechtstreeks instaan voor de zorg aan leerlingen uit de basisschool. De ideeën en tips kunnen echter makkelijk worden vertaald naar andere sectoren waar professionele zorg aan kinderen wordt verleend.


PIET VANDEBRIEL is kinder- en jeugdpsychiater. Hij is bezieler van het project Kids on track, dat begeleiding biedt aan kinderen uit de basisschool die geconfronteerd worden met socio-emotionele moeilijkheden en gedragsproblemen. Als lector is hij verbonden aan de Provinciale Hogeschool Limburg binnen de opleidingen verpleegkunde, ergotherapie en kinesitherapie. Verder werkt hij in de Speciale Basisschool Pallieter in Overpelt als leerlingen-, ouder- en teambegeleider, en schrijft hij een doctoraat rond wilderness & adventure therapy.

Auteur | Piet Vandebriel
Taal | Nederlands
Type | Paperback
Categorie | Onderwijs & Didactiek

bol logo

Kijk verder

Boekomslag voor ISBN: 9789463440509
Boekomslag voor ISBN: 9789085600992
Boekomslag voor ISBN: 9789088504013
Boekomslag voor ISBN: 9789055744787
Boekomslag voor ISBN: 9789401402606
Boekomslag voor ISBN: 9789043905947


Boekn ©