Filosofie van de pedagogischewetenschappen
Wetenschap is - volgens een klassiek ideaal - theoretisch en waardevrij. De pedagogische wetenschappenzijn echter praktijkgericht en waardegebonden. Hoe wetenschappelijk kan de pedagogiek dan zijn als ze noodgedwongen haar handen vuil moet maken? Wat is haar relatie tot de natuurwetenschappenen de andere sociale wetenschappen? Dit boek behandelt het statuut van de opvoedkunde als wetenschap. Ook de logische en epistemologische uitgangspunten voor een filosofische reflectie over de rationaliteit van de (opvoedings)wetenschappen komen aan bod. Als inleiding richt het zich niet uitsluitend tot studenten filosofie, studentenpedagogiek en pedagogen in de praktijk, maar tot iedereen die geïnteresseerd is in het wetenschappelijk karakter van de opvoedkunde.
Over de auteur:
STEFAAN E. CUYPERS is als gewoon hoogleraar verbonden aan het Centrum voor Logica en Analytische Wijsbegeerte van het Hoger Instituut voor Wijsbegeerte van de K.U.Leuven. Hij doceert wijsgerige psychologie, epistemologie enfilosofie van de opvoeding en het onderwijs.
Over de auteur:
STEFAAN E. CUYPERS is als gewoon hoogleraar verbonden aan het Centrum voor Logica en Analytische Wijsbegeerte van het Hoger Instituut voor Wijsbegeerte van de K.U.Leuven. Hij doceert wijsgerige psychologie, epistemologie enfilosofie van de opvoeding en het onderwijs.
Auteur | | S.T. Cuypers |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Wetenschap & Natuur |