Management van organisaties.een caleidoscopische blik
Dit basiswerk wil het management van organisaties zo genuanceerd en gevarieerd mogelijk in beeld brengen. Het besteedt veel aandacht aan de bredere positionering van management binnen de veelheid aan kennisdomeinen en wetenschappelijke vakgebieden. Is management een onderdeel van economie? Wat is het verband tussen management en sociologie of psychologie? Waarom moeten managers beschikken over wiskundige inzichten? Heel wat managementhandboeken geven een vrij eenzijdig en weinig genuanceerd beeld van hoe organisaties gemanaged 'moeten' worden, en bieden enkel succesformules en instant recepturen. In feite bestaan er verschillende alternatieve benaderingswijzen die vaak afkomstig zijn uit verschillende vakgebieden waarop de managementwetenschap steunt. Dit boek wenst dan ook een genuanceerde of caleidoscopische blik aan te reiken op de managementwetenschap.
In het eerste deel worden de begrippen organisatie, management en de positionering ten opzichte van andere vakgebieden geduid. Een tweede deel behandelt de kern van het managementgebeuren of de zogenaamde managementcyclus (i.e. plannen, organiseren, leiding geven en controleren). In een derde deel wordt er ten slotte stilgestaan bij de verschillende generalistische en specialistische deeldomeinen binnen management.
Het geheel is geschikt voor leken en 'beginners', voor academische bacheloropleidingen in de economische, politieke en sociale wetenschappen, en ook voor masteropleidingen waarin het management van organisaties niet of zeer beperkt aan bod komt, in de exacte of toegepaste wetenschappen bijvoorbeeld.
Over de auteur:
NATHALIE VALLET is docent aan het departement Management van de faculteit Toegepaste Economische Wetenschappen van de Universiteit Antwerpen en het UAMS. Ze bestudeert het management van zowel profit-, social profit- als publieke organisaties.
In het eerste deel worden de begrippen organisatie, management en de positionering ten opzichte van andere vakgebieden geduid. Een tweede deel behandelt de kern van het managementgebeuren of de zogenaamde managementcyclus (i.e. plannen, organiseren, leiding geven en controleren). In een derde deel wordt er ten slotte stilgestaan bij de verschillende generalistische en specialistische deeldomeinen binnen management.
Het geheel is geschikt voor leken en 'beginners', voor academische bacheloropleidingen in de economische, politieke en sociale wetenschappen, en ook voor masteropleidingen waarin het management van organisaties niet of zeer beperkt aan bod komt, in de exacte of toegepaste wetenschappen bijvoorbeeld.
Over de auteur:
NATHALIE VALLET is docent aan het departement Management van de faculteit Toegepaste Economische Wetenschappen van de Universiteit Antwerpen en het UAMS. Ze bestudeert het management van zowel profit-, social profit- als publieke organisaties.
Auteur | | Nathalie Vallet |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Economie & Financiƫn |