What's in a game?

What's in a game?

Het sportspelonderwijs heeft de laatste jaren enkele belangrijke ontwikkelingen ondergaan. Deze ontwikkelingen sluiten mooi aan bij de recente onderwijsvernieuwingen en nieuwe opvattingen over de wijze waarop onderwijs het leren van leerlingen kan stimuleren en begeleiden. Wanneer levenslang leren het vertrekpunt is voor het verdere denken en handelen van de leerkracht, worden nieuwe vragen gesteld bij het opstellen en uitwerken van een lesplan, een jaarplan, enzomeer. Voor het sportspelonderwijs betekent dit dat de leerkracht voor een spelgerichte aanpak kiest, waarin leerlingen al spelend spelproblemen leren oplossen. Als lesgever opteert men voor het onderwijzen van fundamentele spelprincipes (tactische én technische principes) en plaatst men spel in elke 'gang' van het lesmenu. Door woorden te geven aan de denkprocessen die leerlingen doormaken bij het oplossen van spelproblemen, stimuleert de leerkracht het inzichtelijk leren en zet leerlingen zo op weg om zelf nieuwe spelproblemen aan te pakken en op te lossen. Het boek is bedoeld voor leerkrachten LO en studenten LO in de lerarenopleiding die graag op de hoogte blijven van vernieuwingen in hun vakgebied.

Over de auteur:

HILDE LEYSEN is lector lichamelijke opvoeding aan het Departement Lerarenopleiding van de Katholieke Hogeschool Leuven. Eerder verscheen haar boek Basketbal op school. Spelend leren (Acco, 2001).

Auteur | Hilde Leysen
Taal | Nederlands
Type | Paperback
Categorie | Onderwijs & Didactiek

bol logo

Kijk verder



Boekn ©