
Onderwijs Maakt Het Verschil
Minderheden in de samenleving nr. 7.
Dit boek gaat over de samenhang tussen onderwijs en de leefwereld van Turkse jonge vrouwen uit drie verschillende perspectieven in de Turkse samenleving. In de eerste plaats gaat de aandacht van de auteur naar Turkse migrantenmeisjes in België. Vervolgens bieden de situatie van jonge vrouwen uit een ruraal emigratiegebied in Turkije en uit een middenklassemilieu in Istanbul relevant vergelijkingsmateriaal.
Onderwijs is het uitgangspunt voor de analyse. Het speelt immers een sleutelrol in de socio-culturele organisatie van een complexe maatschappij. Onderwijservaringen bepalen in belangrijke mate het perspectief van waaruit men naar de wereld kan kijken. Ook de eigenheid van de subcultuur waartoe Turkse jonge vrouwen behoren, heeft een invloed op de manier waarop zij de informatie uit hun opleiding verwerken. Onderwijs beïnvloedt eveneens de etniciteitsbeleving van Turkse migrantenmeisjes. Inzicht in de betekenis van onderwijs in deze processen draagt bij om, de componenten die een goede integratie van Turkse jonge vrouwen in de Belgische samenleving belemmeren dan wel bevorderen, te begrijpen.
Christiane Timmerman is doctor in de Sociale en Culturele Antropologie (K.U.Leuven}. Reeds vele jaren verricht zij onderzoek over migratie en etniciteit. Momenteel is zij verbonden aan de onderzoeksgroep Armoede. Sociale Uitsluiting en Minderheden (UFSIA).
Dit boek gaat over de samenhang tussen onderwijs en de leefwereld van Turkse jonge vrouwen uit drie verschillende perspectieven in de Turkse samenleving. In de eerste plaats gaat de aandacht van de auteur naar Turkse migrantenmeisjes in België. Vervolgens bieden de situatie van jonge vrouwen uit een ruraal emigratiegebied in Turkije en uit een middenklassemilieu in Istanbul relevant vergelijkingsmateriaal.
Onderwijs is het uitgangspunt voor de analyse. Het speelt immers een sleutelrol in de socio-culturele organisatie van een complexe maatschappij. Onderwijservaringen bepalen in belangrijke mate het perspectief van waaruit men naar de wereld kan kijken. Ook de eigenheid van de subcultuur waartoe Turkse jonge vrouwen behoren, heeft een invloed op de manier waarop zij de informatie uit hun opleiding verwerken. Onderwijs beïnvloedt eveneens de etniciteitsbeleving van Turkse migrantenmeisjes. Inzicht in de betekenis van onderwijs in deze processen draagt bij om, de componenten die een goede integratie van Turkse jonge vrouwen in de Belgische samenleving belemmeren dan wel bevorderen, te begrijpen.
Christiane Timmerman is doctor in de Sociale en Culturele Antropologie (K.U.Leuven}. Reeds vele jaren verricht zij onderzoek over migratie en etniciteit. Momenteel is zij verbonden aan de onderzoeksgroep Armoede. Sociale Uitsluiting en Minderheden (UFSIA).
Auteur | | Christiane Timmerman |
Taal | | Nederlands |
Type | | Hardcover |
Categorie | | Mens & Maatschappij |