Handelingsgerichte Diagnostiek 1Dr
Handelingsgerichte diagnostiek staat volop in de belangstelling. Voor de aanpak van problemen in school en gezin wordt er veel van verwacht. Over concrete werkwijzen bij handelingsgerichte diagnostiek is echter nog weinig bekend.Dit boek beschrijft systematisch hoe men bij de diagnostiek van onderwijsleer- en opvoedingsproblemen te werk kan gaan. Het gehele diagnostisch proces van intake, onderzoek, indicatiestelling en advisering wordt stapsgewijs uitgewerkt en geïllustreerd met aansprekende praktijkvoorbeelden. Vanuit een interactionistisch referentiekader worden onderwijsleer- en opvoedingsproblemen gediagnosticeerd zodat de advisering zich - wanneer dat noodzakelijk is - kan richten op het kind, de onderwijsleeromgeving of het gezin. Uitgangspunt is dat de handelingsgerichte diagnostiek zowel wetenschappelijk verantwoord als praktisch bruikbaar dient te zijn. Procedures om de school en de ouders daadwerkelijk bij de diagnostische besluitvorming te betrekken komen in iedere fase van het model aan de orde.Dit toegankelijk geschreven en informatieve boek is bedoeld voor diagnostici die in multidisciplinaire teams werkzaam zijn, zoals psychologen, pedagogen, maatschappelijk werkers en jeugdartsen. Voor diagnostici in opleiding is het interessant vanwege de vele praktijkvoorbeelden. *****N.K. Pameijer is als klinisch-ontwikkelingspsycholoog werkzaam in een multidisciplinair diagnostisch team. Zij publiceerde over de praktische toepassing van het hypothesentoetsend model en over handelingsgerichte diagnostiek. Op dit terrein verzorgt zij tevens postdoctoraal onderwijs. In 1996 ontving zij van het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP) de junior-onderscheiding voor bijzondere verdiensten voor de beroepsuitoefening van de psychologie.J.T.E. van Beukering is pedagoog en onderwijskundige. Zij houdt zich bezig met de aanpak van onderwijsleerproblemen in de basisschool. Voorheen werkte zij in de onderwijsbegeleiding en in commissies van onderzoek ten behoeve van scholen voor speciaal onderwijs. Zij is docent pedagogiek bij de Hogeschool van Amsterdam en is betrokken bij postdoctorale opleidingen voor psychologen, orthopedagogen en jeugdartsen. Zij publiceerde over interne begeleiding en Weer Samen Naar School.Beide auteurs zijn werkzaam bij het Gemeentelijk Pedologisch Instituut (GPI) van Amsterdam.
Auteur | | Tanja van Beukering |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |