Alles over verkopen

Alles over verkopen

Alles over verkopen is een praktisch handboek voor verkopers. Alle aspecten van het moeilijke, maar boeiende vak verkopen — van communicatieve vaardigheden en de techniek van het verkoopgesprek tot een inleiding in de moderne marketing — worden uitvoerig behandeld. Geschreven vanuit de praktijk heeft Alles over verkopen voldoende systematiek en diepgang om als leerboek voor zelfstudie te dienen. Een saai studieboek is het echter beslist niet. Integendeel! De vlot geschreven tekst, afgewisseld met vele anekdotes en praktijkvoorbeelden, staat daar borg voor. In deze negende, geactualiseerde editie overtreft Richte Lommert zichzelf in diverse actuele praktijkvoorbeelden en verwerkt hij reacties van vakgenoten. ‘Richte Lommert, die in dit boek 42 jaar verkoopervaring heeft gebundeld, neemt geen enkel blad voor de mond. Die “brutale” aanpak van de auteur werkt verfrissend; in een vlotte en meeslepende stijl wordt de lezer meegenomen langs de vele aspecten van het verkoopvak. Alles over verkopen is geschreven voor zowel de beginnende als de ervaren vertegenwoordiger/verkoper.’ Business & Management ‘Lommert schrijft zoals hij is — recht voor zijn raap — maar altijd met respect voor de klant. Persoonlijke belangstelling voor de klant is een heel belangrijk element in zijn boek.’

"Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn." Confucius

Dit boek is geboren uit een samensmelting van oprechte verbazing en een lichte boosheid. Boosheid over het feit, dat er in dit land en natuurlijk ook élders in de wereld , mensen zijn die verkopen, en die zich verkoper noemen maar geen enkel benul hebben wat het vak verkopen eigenlijk inhoudt.

Sterker nog, op dit moment is er een groot aantal verkopers, vertegenwoordigers, sales-men, sales-adviseurs, sales-engineers of met andere, zelfbedachte titulatuur bezig om iets te verkopen, terwijl hun vakkennis vaak nauwelijks voldoende is om iemand die met diarree op het toilet zit een rol toiletpapier te verkopen!

Tot mijn verbazing worden deze mensen door hun bedrijven op klanten losgelaten. En de verkoopdirecteuren en verkoopleiders maar mopperen dat hun buitenen/of binnendienst zoveel orders mist. Maar deze mensen worden wel op pad gestuurd c.q. op klanten losgelaten zonder voldoende training en opleiding.

Daarom heb ik dit boek geschreven. De inhoud komt voort uit 42 jaar commerciële (verkoop)ervaring, waarvan 15 jaar in training en opleiding. Daarom zal ik voorbeelden geven die allemaal werkelijk zijn gebeurd, uit het leven gegrepen. Soms is de naam van het bedrijf veranderd, de situatie iets gechargeerd of geflatteerd, maar het is altijd echt voorgevallen.

Dan nog een belangrijk punt voor ieder die dit boek ter hand neemt: dit is een studieboek. Een boek dat kennis over het vak verkopen wil overdragen aan alle mensen die ‘iets’ met het vak verkopen van doen hebben. En dat zijn we eigenlijk allemaal, en voor iedereen gelden dezelfde technieken die in dit boek worden beschreven. Met een knipoog naar de beroerde Engelse econoom J.M. Keynes! zou je dus dit boek The General Theory of Sales kunnen noemen.

Het is een praktijkboek met voorbeelden uit mijn leven, mijn successen en mislukkingen. Natuurlijk spelen de successen de hoofdrol en ik ben er dan ook van overtuigd dat een aantal mensen zal zeggen: ‘Die Lommert heeft het goed met zichzelf getroffen; wat een arrogante kerel! Zij hebben gewoon gelijk, want in de afgelopen jaren ben ik alle bescheidenheid kwijtgeraakt. Ik vind dat een goede verkoper elke vorm van bescheidenheid zo spoedig mogelijk moet kwijtraken, mits die bescheidenheid wordt ingeruild voor kennen en kunnen.

‘Be good and tell it’ was jarenlang mijn lijfspreuk en ik hoop dat deze spreuk boven de wastafel van iedere verkoper zal komen te hangen, opdat bij het scheren of bij het aanbrengen van lipstick er een bouwsteen voor het zelfvertrouwen wordt aangedragen.

Nog eenmaal om het goed duidelijk te stellen: dit is een studieboek, een boek waaruit kennis moet worden opgenomen.

Dit betekent dat u dit boek niet moet gaan lezen tussen twee favorie. te tv-programma's, maar iedere dag op een vast tijdstip, bijvoorbeeld tussen 19.00 en 20.00 uur geconcentreerd moet bestuderen. Pen in de hand, het A.O,S. (het Algemene Ontwikkeling Schrift, verklaring volgt later) ernaast en een markeringsstift onder handbereik.

Iedere dag 30 tot 60 minuten studeren voor een snellere carrière, een groter inkomen, een groter huis, een grotere auto, meer aanzien, meer arbeidsvreugde Kortom, heeft u voor zoveel geluk en voorspoed niet een halfuurtje studie per dag over?

‘Natuurlijk!’ roept iedereen nu in koor. Maar studeer dan ook efficiënt. Niet alleen moet u heel veel punten in uw schnft noteren, maar gebruik ook vaker ‘plakbriefjes’ om notities te maken en bevestig deze op scheerof make-upspiegel. (Om de leesbaarheid van het boek te bevorderen wordt alles beschreven in de ‘M'-vorm. U gelieve dit steeds te lezen als M/V.)

Kruis belangrijke delen aan met één, twee of drie kruisjes en markeer onderdelen en woorden die moeten opvallen. Maak van dit boek uw beste vriend!

Hose Maynard Keynes, The General Theory of Employment, Intrest and Money 1936).

Nog één opmerking om u vóór te zijn: dit boek beoogt geen literair meesterwerk te zijn en heeft ook geen enkele wetenschappelijke pretentie. Het zal dan ook nimmer in aanmerking komen voor de Nobelprijs voor Verkoopkunde of voor welke andere prijs dan ook. Het boek is geschreven ter lering ende vermaak voor de beginnende en de zich ervaren noemende verkoper en voor iedereen die dit wil worden. Ik ben er van overtuìgd dat zij er hun voordeel mee kunnen doen.

Het woordje ‘Alles’ in de titel moet u zien als een dichterlijke vrijheid. Er kan nog veel en veel meer over dit mooie en boeiende vak worden geschreven.

Tot slot: ik hoop dat u dit boek met net zoveel overgave en plezier zult gaan lezen als ik het heb geschreven.


Auteur | Richte Lommert
Taal | Nederlands
Type | Paperback
Categorie | Managementboeken

bol logo

Kijk verder

Boekomslag voor ISBN: 9789024414017
Boekomslag voor ISBN: 9789090321691
Boekomslag voor ISBN: 9789055949175
Boekomslag voor ISBN: 9789077881521


Boekn ©