Leercoaching in Het MBO Coach
Hoe kun je jezelf ontwikkelen tot een competente coach en daarbij deelnemers sturen en/of ondersteunen in wat zij willen, kunnen, doen en presteren? Wanneer stuur en/of ondersteun je de deelnemers? Op welke wijze kun je een bijdrage leveren om de kennisbasis van deelnemers te vergroten. Hoe weet je of je aansluit bij deelnemers en hun leerproces? Hoe kun je je eigen weg vinden om te leren en te ontwikkelen vanuit wat je belangrijk vindt?
Met behulp van Leercoaching kunnen coaches van beroepsopleidingen de antwoorden op deze wezenlijke vragen zelf achterhalen. Elke medewerker binnen een beroepsopleiding heeft een coachende rol naar deelnemers. Jette van der Hoeven biedt een model aan dat helpt effectieve leerprocessen te ontwikkelen en het 'leren' een vaste plek in de dagelijkse werkzaamheden te geven.
De auteur geeft coaches inzicht in de manier waarop zij leren en waarop zij deelnemers aan een beroepsopleiding in het leren kunnen sturen en/of ondersteunen. Coaches kunnen zelf aan de slag om aan de hand van hun persoonlijke kwaliteiten en wensen een professioneel ontwikkelingsplan op te stellen en uit te voeren vanuit: doelen stellen, oriënteren en plannen, uitvoeren en evalueren. Zij kunnen effectieve feedback aan deelnemers geven, maar ook effectieve feedback van deelnemers terug verwachten. Van en met elkaar leren en hierin je eigen weg zoeken vormt de rode draad in Leercoaching.
Leercoaching bestaat uit een webbased applicatie en een boek. In het boek staan kort informatie en opdrachten beschreven waaruit het model is opgebouwd. De opdrachten in het boek verwijzen naar de online module, die aanvullende informatie, interactieve werkbladen en vragenlijsten biedt.
Nieuw in deze webbased applicatiezijn opdrachten als tijd– en energiemanagement, rollen van Belbin, kennis delen, 360° feedback coachende houding. Ook worden de uitslagen van vragenlijsten automatisch verwerkt in een grafiek en is het mogelijk om data te combineren per leercoachgroep.
De coach kan samen met zijn deelnemer direct aan de slag, te beginnen met het vaststellen van de eigen leerstijl. De uitslag geeft een beeld op welke wijze de coach de deelnemer kan bijstaan in het begin van zijn leerproces.
Coaches kunnen het model gebruiken om zichzelf te ontwikkelen. Voorts kunnen zij het gebruiken om deelnemers te coachen in leren en ontwikkelen.
Met behulp van Leercoaching kunnen coaches van beroepsopleidingen de antwoorden op deze wezenlijke vragen zelf achterhalen. Elke medewerker binnen een beroepsopleiding heeft een coachende rol naar deelnemers. Jette van der Hoeven biedt een model aan dat helpt effectieve leerprocessen te ontwikkelen en het 'leren' een vaste plek in de dagelijkse werkzaamheden te geven.
De auteur geeft coaches inzicht in de manier waarop zij leren en waarop zij deelnemers aan een beroepsopleiding in het leren kunnen sturen en/of ondersteunen. Coaches kunnen zelf aan de slag om aan de hand van hun persoonlijke kwaliteiten en wensen een professioneel ontwikkelingsplan op te stellen en uit te voeren vanuit: doelen stellen, oriënteren en plannen, uitvoeren en evalueren. Zij kunnen effectieve feedback aan deelnemers geven, maar ook effectieve feedback van deelnemers terug verwachten. Van en met elkaar leren en hierin je eigen weg zoeken vormt de rode draad in Leercoaching.
Leercoaching bestaat uit een webbased applicatie en een boek. In het boek staan kort informatie en opdrachten beschreven waaruit het model is opgebouwd. De opdrachten in het boek verwijzen naar de online module, die aanvullende informatie, interactieve werkbladen en vragenlijsten biedt.
Nieuw in deze webbased applicatiezijn opdrachten als tijd– en energiemanagement, rollen van Belbin, kennis delen, 360° feedback coachende houding. Ook worden de uitslagen van vragenlijsten automatisch verwerkt in een grafiek en is het mogelijk om data te combineren per leercoachgroep.
De coach kan samen met zijn deelnemer direct aan de slag, te beginnen met het vaststellen van de eigen leerstijl. De uitslag geeft een beeld op welke wijze de coach de deelnemer kan bijstaan in het begin van zijn leerproces.
Coaches kunnen het model gebruiken om zichzelf te ontwikkelen. Voorts kunnen zij het gebruiken om deelnemers te coachen in leren en ontwikkelen.
Auteur | | Joost van der Hoeven |
Taal | | Engels |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |