
Anorexiastrategie
De anorexiastrategie 1e druk is een boek van Van Witteloostuijn uitgegeven bij Singel Uitgevers. ISBN 9789029557627
Het is onrustig in het Nederlandse bedrijfsleven, Acquisities en fusies zijn schering en inslag, topmanagers komen en gaan, verlieswaarschuwingen volgen op winstaankondigingen. De Nederlandse onderneming gaat steeds meer lijken op het Amerikaanse bedrijf. Het belang van de aandeelhouder staat voorop, de ontwikkelingen op de beurs vormen het richtsnoer voor het handelen van vele topmanagers. Het gevolg is een kortzichtige jacht op kortetermijnrendementen. Investeringen leiden op korte termijn niet tot winst; kostenbesparingen, zoals inkrimping van het personeelsbestand, wel: de anorexiastrategie is geboren.De verspreiding van de anorexiastrategie onder invloed van het aandeelhouderkapitalisme heeft verstrekkende gevolgen voor het veelgeroemde Nederlandse poldermodel. De oriëntatie op de aandeelhouder en de beurs betekent dat andere belangen hieraan ondergeschikt worden gemaakt, vooral die van de werknemers. Zij worden steeds meer als kostenpost gezien en niet als hulpbron.Arjen van Witteloostuin, hoogleraar bedrijfseconomie en bedrijfskunde, stelt in dit boek op aangenaam polemische wijze de anorexiastrategie aan de kaak. Hij analyseert op scherpzinnige wijze de huidige bedrijfseconomische mores en plaatst deze tegen de achtergrond van de macro-economische en internationale ontwikkelingen. Verder besteedt hij aandacht aan de processen van internationalisering en technologisering die in de moderne economie werkzaam zijn. Van Witteloostuin doet meer dan het saneergedrag van de grote 'werkgevers' onder de loep nemen, hij geeft ook aan het anders kan. Hij laat zien dat een grotere zorg voor het personeel en aandacht voor innovatieve investeringen uiteindelijk belangrijkere stappen zijn op weg naar duurzame winstverbetering dan de botte bijl van de saneerbeul.
Het is onrustig in het Nederlandse bedrijfsleven, Acquisities en fusies zijn schering en inslag, topmanagers komen en gaan, verlieswaarschuwingen volgen op winstaankondigingen. De Nederlandse onderneming gaat steeds meer lijken op het Amerikaanse bedrijf. Het belang van de aandeelhouder staat voorop, de ontwikkelingen op de beurs vormen het richtsnoer voor het handelen van vele topmanagers. Het gevolg is een kortzichtige jacht op kortetermijnrendementen. Investeringen leiden op korte termijn niet tot winst; kostenbesparingen, zoals inkrimping van het personeelsbestand, wel: de anorexiastrategie is geboren.De verspreiding van de anorexiastrategie onder invloed van het aandeelhouderkapitalisme heeft verstrekkende gevolgen voor het veelgeroemde Nederlandse poldermodel. De oriëntatie op de aandeelhouder en de beurs betekent dat andere belangen hieraan ondergeschikt worden gemaakt, vooral die van de werknemers. Zij worden steeds meer als kostenpost gezien en niet als hulpbron.Arjen van Witteloostuin, hoogleraar bedrijfseconomie en bedrijfskunde, stelt in dit boek op aangenaam polemische wijze de anorexiastrategie aan de kaak. Hij analyseert op scherpzinnige wijze de huidige bedrijfseconomische mores en plaatst deze tegen de achtergrond van de macro-economische en internationale ontwikkelingen. Verder besteedt hij aandacht aan de processen van internationalisering en technologisering die in de moderne economie werkzaam zijn. Van Witteloostuin doet meer dan het saneergedrag van de grote 'werkgevers' onder de loep nemen, hij geeft ook aan het anders kan. Hij laat zien dat een grotere zorg voor het personeel en aandacht voor innovatieve investeringen uiteindelijk belangrijkere stappen zijn op weg naar duurzame winstverbetering dan de botte bijl van de saneerbeul.
Auteur | | Van Witteloostuijn |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Economie & Financiën |