Intelligentie En Sociale Competentie
Intelligentie en sociale competentie
Welko Tomic & Henk van der Molen (redactie)
Er is nauwelijks een menselijk kenmerk te noemen dat sterker verbonden is met het mens-zijn dan intelligentie. Al eeuwen lang tracht de mens het verschijnsel intelligentie te doorgronden. Toch is nog steeds niet eenvoudig duidelijk te maken wat we eronder verstaan. In dit boek benaderen zo'n negentien auteurs intelligentie vanuit verschillende invalshoeken. Het boek is opgebouwd uit vier delen. In het eerste deel worden theoretische benaderingen beschreven en komen onder andere de theorieën van Sternberg, Piaget en Vygotsky aan de orde. Deel twee is geheel gewijd aan intelligentietests, waarbij de betrouwbaarheid, de Nederlandse intelligentietests, de constructie van een niet-verbale intelligentietest en de voorlichting over intelligentietests worden behandeld. Deel drie behandelt onderzoek naar intelligentie waarbij onderwerpen aan de orde komen als het IQ-debat, intelligentie en beroepssucces, intelligentie en schoolkeuze, intelligentie en creativiteit, leren en leerpotentieel en de effecten van testvoorlichting. In deel vier ten slotte staan de onderwerpen rondom het thema sociale competentie centraal en wordt nader ingegaan op bijvoorbeeld sociale vaardigheden, verlegenheid en sociale vaardigheden voor zwakbegaafde jongeren.
In samenwerking met de Open Universiteit.
Dr. Welko Tomic en Prof. dr. Henk van der Molen zijn verbonden aan de Open Universiteit.
Welko Tomic & Henk van der Molen (redactie)
Er is nauwelijks een menselijk kenmerk te noemen dat sterker verbonden is met het mens-zijn dan intelligentie. Al eeuwen lang tracht de mens het verschijnsel intelligentie te doorgronden. Toch is nog steeds niet eenvoudig duidelijk te maken wat we eronder verstaan. In dit boek benaderen zo'n negentien auteurs intelligentie vanuit verschillende invalshoeken. Het boek is opgebouwd uit vier delen. In het eerste deel worden theoretische benaderingen beschreven en komen onder andere de theorieën van Sternberg, Piaget en Vygotsky aan de orde. Deel twee is geheel gewijd aan intelligentietests, waarbij de betrouwbaarheid, de Nederlandse intelligentietests, de constructie van een niet-verbale intelligentietest en de voorlichting over intelligentietests worden behandeld. Deel drie behandelt onderzoek naar intelligentie waarbij onderwerpen aan de orde komen als het IQ-debat, intelligentie en beroepssucces, intelligentie en schoolkeuze, intelligentie en creativiteit, leren en leerpotentieel en de effecten van testvoorlichting. In deel vier ten slotte staan de onderwerpen rondom het thema sociale competentie centraal en wordt nader ingegaan op bijvoorbeeld sociale vaardigheden, verlegenheid en sociale vaardigheden voor zwakbegaafde jongeren.
In samenwerking met de Open Universiteit.
Dr. Welko Tomic en Prof. dr. Henk van der Molen zijn verbonden aan de Open Universiteit.
Auteur | | Tomic |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Persoonlijke ontwikkeling & Mindfulness |