De Communicatieoorlog

De Communicatieoorlog

De Nederlandse overheid is het contact met de burger kwijtgeraakt. Als reactie daarop probeert ze krampachtig de stroom van informatie te beheersen in de hoop de greep op de gebeurtenissen terug te krijgen.

De communicatieoorlog beschrijft hoe de overheidscommunicatie de afgelopen decennia is veranderd. Geïnspireerd door politieke campagnes in de VS en Engeland en de opkomst van de beeldcultuur, heeft het imagomanagement in de politiek aan belang gewonnen maar is tegelijkertijd de verhouding met de media verslechterd. In november 2007 braken medewerkers van het ministerie van Sociale Zaken in in het computernetwerk van de Gemeenschappelijke Pers Dienst (GPD). Dit incident is tekenend voor de huidige vijandige relatie tussen pers en overheid: er woedt een harde strijd om informatie.

Frits Bloemendaal sprak met politici, ambtenaren en voorlichters maar ook met journalisten. De communicatieoorlog is niet zozeer een aanklacht tegen de gevestigde politiek, maar vooral een analyse hoe het komt dat de overheidsinformatie meer en meer wordt gemanipuleerd.

Auteur | Frits Bloemendaal
Taal | Nederlands
Type | Paperback
Categorie |

bol logo

Kijk verder

Boekomslag voor ISBN: 9781465552358
Boekomslag voor ISBN: 9789057680076
Boekomslag voor ISBN: 9789050189699
Boekomslag voor ISBN: 9789035129948
Boekomslag voor ISBN: 9789047200000


Boekn ©