Het Onzevader uitgelegd aan Peter B.

Het Onzevader uitgelegd aan Peter B.

De aanleiding tot deze overdenkingen over het Onzevader was de opmerking van een vriend van Ferdinand dc Grijs, dat Peter B. (plotseling oog in oog met de ernst van leven en dood, want zo mag je-zijn situatie van toen wel noemen) graag wilde bidden, maar 'alleen maar' over het Onzevader beschikte. Dat was enige weken voor hij in het Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis kwam voor een che-motherapie. De Grijs begon toen aan een soort commen-taar in afleveringen op het Onzevader. Telkens wanneer er een gedeelte klaar was, stuurde hij dat aan Peter B. Toen hij bezig was met 'Uw wil geschiede', was de kuur voorbij en niet lang daarna werd Peter B. genezen ver-klaard. Op zijn verzoek (maar zonder dat had hij het ook wel gedaan) is De Grijs toen niet zijn commentaar doorge-gaan. Deze uitleg van het Onzevader is geen wetenschappelijk commentaar. Maar er zit wel veel exegese en theologie in. Het is doortrokken van dc leer van de Kerk, van de Heilige Schrift en van de rijkdom van onze christelijke geloofstraditie. Het is een even spirituele als scherpzinnige tekst geworden, waarin het Onzevader wat ongemakkelij-ke trekken krijgt.: 'Het begint al meieen met het eerste woord ervan. Althans in onze taal. Het Hebreeuws, liet Grieks, het Latijn en zelfs het Duits zijn beleefder dan het Nederlands en een rijtje andere talen. Wij beginnen, net als bijvoorbeeld de Fransen en dc Engelsen, met 'onze'. Daarmee sta je vanaf het begin al niet meer alleen, het-geen buitengewoon hinderlijk kan zijn en evenzogoed ook opluchting kan geven. 'Onze' komt in een of andere vorm negen keer voor in het gebed. Ik moet het dus maar goed tot mc laten doordringen voor ik eraan begin. Bij wie schaar ik mij wanneer ik liet Onzevader ga bidden? In welk milieu kom ik terecht? Met wie word ik gezien? Het antwoord ligt nogal voor de hand. met ieder die dat gebed zegt. Ook als ik niemand ken, als geen mens in de wijde omtrek weet wie ik ben, is er alleen al door dit gebed een vreemd soort saamhorigheid, die mij niet in de steek laat
Prof dr. F. J. A. de Grijs (1931) is hoogleraar systematische theologie aan dc Katholieke Theologische Hogeschool Utrecht en bijzonder hoogleraar aan de faculteit der god-geleerdheid van de Rijksuniversiteit Utrecht. Van hem verscheen eerder Brieren aan de parelvisser (tweede druk 1980).

Auteur | Ferdinand de Grijs
Taal | Nederlands
Type | Paperback
Categorie | Religie, Spiritualiteit & Filosofie

bol logo

Kijk verder



Boekn ©