Hindoeisme
Serie Jonge denkers over grote religies
HINDOEISME.
Wat beweegt een Nederlandse moslim, jood, christen, hindoe of boeddhist anno 2008? Daar kom je niet achter, als je de gebruikelijke standaardinleidingen op de wereldgodsdiensten leest. Terwijl het een prangende vraag is als je je hindoestaanse of islamitische buurman beter wilt snappen. Of als je wilt begrijpen waarom je boeddhistische vriendin weer eens de stilte van een retraite opzoekt. In deze reeks proberen zes jonge Nederlandse filosofen achter de drijfveren en denkbeelden van gelovige Nederlanders en medelanders te komen.Om te achterhalen hoe gelovigen in ons land denken en voelen, voerden de zes denkers uitgebreide gesprekken met aanhangers van de grote religieuze en spirituele stromingen. Ook bestudeerden ze de relevante literatuur vanuit deze drie filosofische vragen:
1. Welk mensbeeld spiegelen deze religies ons voor?
2. Welke moraal hangen zij aan?
3. Welke verlossing of verlichting bieden zij aan hun aanhangers?
De zoektocht van de filosofen resulteert in zes toegankelijke boeken over de grote wereldreligies in eigen land. Eén deel – Nieuwe spiritualiteit – behandelt een aantal prominente spirituele bewegingen die hun inspiratie uit diverse religieuze of esoterische tradities putten.Vanno Jobse (1970) noemt in het deel ‘Hindoeïsme’ het immanent godsbeeld kenmerkend: het goddelijke moet je niet in een hiernamaals, maar in het hier en nu zoeken. Sterker nog, het is in ieder van ons aanwezig. Wat betekent die gedachte voor de levensvisie van hindoes? Over deze en andere vragen sprak Vanno Jobse uitgebreid met vier – jonge en oudere – Hindoestanen en met een aanhanger van de Hare-Krisjnabeweging.Vanno Jobse is oud-redacteur van ‘Het Parool’ en schrijft onder meer voor ‘Filosofie Magazine’ en ‘En France’. In het najaar verschijnt in een vertaling van zijn hand ‘De filosofie van Christus’ van Frédéric Lenoir.
HINDOEISME.
Wat beweegt een Nederlandse moslim, jood, christen, hindoe of boeddhist anno 2008? Daar kom je niet achter, als je de gebruikelijke standaardinleidingen op de wereldgodsdiensten leest. Terwijl het een prangende vraag is als je je hindoestaanse of islamitische buurman beter wilt snappen. Of als je wilt begrijpen waarom je boeddhistische vriendin weer eens de stilte van een retraite opzoekt. In deze reeks proberen zes jonge Nederlandse filosofen achter de drijfveren en denkbeelden van gelovige Nederlanders en medelanders te komen.Om te achterhalen hoe gelovigen in ons land denken en voelen, voerden de zes denkers uitgebreide gesprekken met aanhangers van de grote religieuze en spirituele stromingen. Ook bestudeerden ze de relevante literatuur vanuit deze drie filosofische vragen:
1. Welk mensbeeld spiegelen deze religies ons voor?
2. Welke moraal hangen zij aan?
3. Welke verlossing of verlichting bieden zij aan hun aanhangers?
De zoektocht van de filosofen resulteert in zes toegankelijke boeken over de grote wereldreligies in eigen land. Eén deel – Nieuwe spiritualiteit – behandelt een aantal prominente spirituele bewegingen die hun inspiratie uit diverse religieuze of esoterische tradities putten.Vanno Jobse (1970) noemt in het deel ‘Hindoeïsme’ het immanent godsbeeld kenmerkend: het goddelijke moet je niet in een hiernamaals, maar in het hier en nu zoeken. Sterker nog, het is in ieder van ons aanwezig. Wat betekent die gedachte voor de levensvisie van hindoes? Over deze en andere vragen sprak Vanno Jobse uitgebreid met vier – jonge en oudere – Hindoestanen en met een aanhanger van de Hare-Krisjnabeweging.Vanno Jobse is oud-redacteur van ‘Het Parool’ en schrijft onder meer voor ‘Filosofie Magazine’ en ‘En France’. In het najaar verschijnt in een vertaling van zijn hand ‘De filosofie van Christus’ van Frédéric Lenoir.
Auteur | | Vanno Jobse |
Taal | | Nederlands |
Type | | Hardcover |
Categorie | | Religie, Spiritualiteit & Filosofie |