Van paradijs naar koninkrijk
Veel vrouwen en mannen hebben last van schuldgevoel, dat mede wordt bepaald door (christelijk) 'scheidingsdenken', waarin zowel God en mens als goed en kwaad van elkaar worden afgegrensd en tegenover elkaar geplaatst. Kerk en theologie hebben op deze manier angstvergrotend gewerkt. We beginnen te beseffen dat deze muur kan worden afgebroken en dat we in wezen onderling zijn verbonden. leder mens doorleeft dit proces van 'afdwalen' (vergeten) en 'terugkeren' (herinneren) op eigen wijze en in eigen tempo. Tijdens dit proces ontwikkelen we 'karma', hetgeen betekent dat oorzaken gevolgen met zich mee kunnen brengen en dat ons bestaan uit balans is. Karma duidt op weerstand en houdt kansen in, als groeimateriaal: we leren eraan hoe we verder kunnen komen op de weg (terug) naar God. We zijn vanuit harmonieuze eenheid in het donker van onwetendheid en verdeeldheid gevallen; in onze huidige staat zouden we in het Licht verbranden.
De weg omhoog gaat door de diepte van scheiding en ontwikkeling, strijd en eenzaamheid. Aan de hand van veel ervaringen leren we ons 'zelf? los te laten en werkelijk lief te hebben. Van 'hebben en worden' komen we tot 'zijn'. Het is een lange weg naar het koninkrijk Gods: we worden eerst zelfstandig en ontwikkelen individueel bewustzijn via pijn en conflict, om (wat pas daarna mogelijk is) dat 'zelf ?- en de angst voor verlies, van dat zelf, van status, macht en bezit - op te geven en in te zien dat grenzen met bestaan. De weg van paradijs naar koninkrijk loopt zicht- en voelbaar via de woestijn. Dat we er komen, Christus in ons zullen ervaren, is zeker, zij het als geloofszekerheid. De weg is in principe vrijgemaakt, om niet, uit genade. Dat is niet iets wat je continu helder en duidelijk ervaart, meer een af en toe oplichtend weten. Dan zijn de tranen even afgewist. Zo werkt het tenminste in het leven van de auteur van dit boek, die ook beschrijft wat deze manier van denken en geloven - voor haar - betekent: niet alleen worden er antwoorden gegeven op 'grote vragen' (rond God en mens, hemel en hel, vrijheid en genade) - ook praktisch en emotioneel heeft deze visie gevolgen. Er bestaat geen slachtofferschap meer, ieder 'lijden' heeft zin en angst belemmert het zicht op God.
De weg omhoog gaat door de diepte van scheiding en ontwikkeling, strijd en eenzaamheid. Aan de hand van veel ervaringen leren we ons 'zelf? los te laten en werkelijk lief te hebben. Van 'hebben en worden' komen we tot 'zijn'. Het is een lange weg naar het koninkrijk Gods: we worden eerst zelfstandig en ontwikkelen individueel bewustzijn via pijn en conflict, om (wat pas daarna mogelijk is) dat 'zelf ?- en de angst voor verlies, van dat zelf, van status, macht en bezit - op te geven en in te zien dat grenzen met bestaan. De weg van paradijs naar koninkrijk loopt zicht- en voelbaar via de woestijn. Dat we er komen, Christus in ons zullen ervaren, is zeker, zij het als geloofszekerheid. De weg is in principe vrijgemaakt, om niet, uit genade. Dat is niet iets wat je continu helder en duidelijk ervaart, meer een af en toe oplichtend weten. Dan zijn de tranen even afgewist. Zo werkt het tenminste in het leven van de auteur van dit boek, die ook beschrijft wat deze manier van denken en geloven - voor haar - betekent: niet alleen worden er antwoorden gegeven op 'grote vragen' (rond God en mens, hemel en hel, vrijheid en genade) - ook praktisch en emotioneel heeft deze visie gevolgen. Er bestaat geen slachtofferschap meer, ieder 'lijden' heeft zin en angst belemmert het zicht op God.
Auteur | | Aleid Schilder |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Religie, Spiritualiteit & Filosofie |