Zakendoen over de grens
Dineren in McDonalds heeft status in Moskou; in New York geen enkele. Tbc American Dream - van krantenjongen tot miljonair - wordt door de. Fransen als nouveau riche beschouwd. Introductie van een matrixorganisatie in Italië zal altijd op een mislukking uitlopen. Waarom?
In dit boek legt Fons Trompenaars de wortels bloot van onze bedrijfscultuur, waarbij het vooral gaat om die dingen die als vanzelfsprekend worden beschouwd, en analyseert hij de talloze culturele diversificaties. Vijftien jaar lang verrichtte hij onderzoek bij onder andere ki.M, AKZO, Volvo, Kodak, Shell, Heineken, Mars en Philips. Trompenaars onderscheidt naast het Noordwesterse model (waarbij analyse, logica en rationalisatie domineren) en het Eurolatijnse model (waarin persoonlijkheid, intuïtie en gevoel vooropstaan) diverse dualiteiten waaraan de bedrijfscultuur getoetst kan worden: individualisme/collectivisme, een neutrale of emotionele houding, een directe of diffuse benadering enzovoort. Trompenaars stelt dat zonder culturele voorkennis de internationale manager beter thuis kan blijven.
In dit boek legt Fons Trompenaars de wortels bloot van onze bedrijfscultuur, waarbij het vooral gaat om die dingen die als vanzelfsprekend worden beschouwd, en analyseert hij de talloze culturele diversificaties. Vijftien jaar lang verrichtte hij onderzoek bij onder andere ki.M, AKZO, Volvo, Kodak, Shell, Heineken, Mars en Philips. Trompenaars onderscheidt naast het Noordwesterse model (waarbij analyse, logica en rationalisatie domineren) en het Eurolatijnse model (waarin persoonlijkheid, intuïtie en gevoel vooropstaan) diverse dualiteiten waaraan de bedrijfscultuur getoetst kan worden: individualisme/collectivisme, een neutrale of emotionele houding, een directe of diffuse benadering enzovoort. Trompenaars stelt dat zonder culturele voorkennis de internationale manager beter thuis kan blijven.
Auteur | | Fons Trompenaars |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Persoonlijke ontwikkeling & Mindfulness |